Kategorie
Recenzje gier

W poszukiwaniu kreta

Podwójni agenci od wydawnictwa Portal to gra, w której usiłujecie odnaleźć kretów w organizacji. Robicie to z wykorzystaniem kart, które zagrywacie, żeby poznać cechy podejrzanych kretów. Tylko, czy uda Wam się to zrobić, zanim skończą się Wam naboje w pistolecie? Zapraszamy na recenzję gry, w której wspólnie zmierzycie się z problemem, jak rozpoznać wrogiego agenta.

Rozgrywka

W grze Podwójni Agenci wcielacie się w Agentów, którzy mają za zadanie rozpoznanie kretów w swojej organizacji. Czeka Was łącznie 20 misji, w czasie których będziecie identyfikować podejrzanych na podstawie zestawu wskazówek. Podejrzani są w postaci kart w 5 kolorach i wartościach z zakresu 2–15 i to właśnie to, czyli kolor i liczbę, musicie odgadnąć, żeby zdemaskować kreta.

W instrukcji znajdziecie 20 misji i 3 szkoleniowe, które mają za zadanie wprowadzenie graczy w mechanikę rozgrywki. Misje, poza krótkim wprowadzeniem fabularnym, nakreślają graczom parametry rozgrywki, takie jak: ilość podejrzanych, ilość prób odgadnięcia kto jest kretem, kolory kart, jakich trzeba użyć do danej misji oraz specjalne zasady, które jej dotyczą.

W ramach jednej misji gracze otrzymują pistolet z określoną liczbą naboi, która mówi, ile prób będziemy mieli, żeby odgadnąć wszystkich wrogich agentów. Określone kolory kart należy potasować w jedną talię i rozdać każdemu z graczy po 5 kart. Odkładamy również tyle kart, ile mówi misja, w roli podejrzanych — choć tak naprawdę kretów, których tożsamość należy odkryć. Każdy gracz może mieć w danej chwili maksymalnie jednego podejrzanego, którego tożsamość będzie starał się w zawoalowany sposób ujawnić.

W swojej turze gracz ma 5 opcji. Może złapać podejrzanego, czyli wziąć jego kartę do siebie i włożyć w drewniany stojak tak, aby inni gracze nie widzieli, kto to jest. Drugą opcją jest przekazanie wskazówki, polegające na umieszczeniu karty przy swoim podejrzanym, w pionie, gdy ma ona jakąś cechę wspólną z nim lub w poziomie, w przeciwnym wypadku. Wymiana informacji jest podobna do poprzedniej akcji, ale w tym wypadku gracz przekazuje swoją kartę innemu graczowi, aby tamten określił jej zgodność ze swoim podejrzanym. Przeczekanie pozwala dobrać karty, a wyeliminowanie zdrajcy — spróbować ujawnić tożsamość podejrzanego innego gracza.

Gra kończy się sukcesem, jeżeli uda się Wam zidentyfikować wszystkich podejrzanych. Przegrywacie natomiast, gdy będziecie mieli mniej naboi niż podejrzanych lub któryś z graczy nie może wykonać akcji w swojej turze.

Wrażenia

Podwójni Agenci to kooperacyjna gra dedukcyjna, w której staracie się odgadnąć, jaką kartę podejrzanych mają inni gracze. Opatrzona szpiegowskim klimatem, wciąga graczy już od pierwszych kart rozdania.

W swojej mechanice gra przypomina trochę masterminda. Odgadujemy kolor i wartość karty. Robimy to na podstawie wskazówek, którymi są inne karty. Każda niesie ze sobą pewną informację albo stwierdzając obecność jednej z cech, albo wykluczając wszystkie swoje cechy. Gracze, łącząc te informacje, mogą wydedukować, jaka jest ta poszukiwana karta podejrzanego. Żeby ułatwić zadanie, jeżeli karta w roli wskazówki, ma więcej niż jedną, główną liczbę. Znajdziecie tam również jej wszystkie dzielniki i wielokrotności, mieszczące się w zakresie kart.

Komunikacja pomiędzy graczami jest ograniczona. Nie można ujawniać w sposób bezpośredni lub nie ani cech podejrzanego, ani kart, które mamy na ręce. Jedynym sposobem na naprowadzanie na cechy podejrzanego są karty wskazówek, które można stosować dwojako: jako pytanie w sprawie podejrzanego innego gracza albo u siebie, chcąc ułatwić pozostałym graczom odgadnięcie swojego.

Na tym właśnie opiera się cały urok gry, by tak zagrywać karty, by jak najszybciej doprowadzić do redukcji dostępnych możliwości. Nie będzie to jednak zawsze łatwe, ponieważ będziemy mieli wroga w postaci losowości i nie zawsze znajdziemy na ręce karty, umożliwiające nam na robienie tego w sposób optymalny, więc trzeba kombinować w inny sposób.

Z oczywistych przyczyn, granie solo w Podwójnych Agentów mogłoby być utrudnione. Niemniej, grając w więcej osób, nie zauważycie większej różnicy. Ze względu na to, że wszyscy gracze wykonują jedną z tego samego zestawu akcji, nie ma większej różnicy pomiędzy grą we dwoje, a we czworo. Trochę dłużej poczekamy na turę, ale zazwyczaj i tak niewiele.

Twórcy gry, w celu jej urozmaicenia oraz wprowadzenia zróżnicowanego poziomu trudności stworzyli zbiór misji, który jest częścią instrukcji. Misje te pozwalają nowym graczom powoli zapoznać się z mechanikami gry oraz nauczyć rozgrywki bez wrzucania na głęboką wodę. Poprzez lekkie modyfikacje rozgrywki w misjach, zwiększa się lekko regrywalność gry i dzięki temu chętniej sięgniemy po nią -— przynajmniej przez pierwszych 20 misji. 😉

Wykonanie gry, jak pewnie widzicie, jest również na niezłym poziomie. Pistolet i naboje, choć mechanicznie wcale nie niezbędne, z lekka wspomagają odbiór gry, która de facto jest grą abstrakcyjną, bazującą na dedukcji. Takie drobne mrugnięcie okiem w kierunku gracza, pozostawia pozytywne wrażenie i również sprawia, że chętniej się do niej wraca. W kwestii wykonania miłym akcentem są drewniane stojaczki na karty podejrzanych.

Podsumowanie

Podsumowując, Podwójni Agenci jest abstrakcyjną, karcianą grą kooperacyjną, polegającą na odkrywaniu tożsamości podejrzanych, poprzez dedukcję na podstawie kart. Jest to dobra zabawa dla tych, którzy lubią dedukcję i którym nie przeszkadza odrobina losowości, która ostatecznie dodaje grze uroku. Znakomicie się sprawdza do grania we dwoje i w szerszym gronie. Polecamy. 🙂


Dziękujemy wydawnictwu Portal Games za przekazanie egzemplarza gry do recenzji.