Kategorie
Topki

Gwiazdkowe zestawienie gier 2018

Jako że święta to również czas prezentów, a co byłoby lepszym prezentem niż dobra gra planszowa ;), we współpracy z innymi blogami stworzyliśmy zestawienie gier, które uważamy za godne polecenia. Posortowaliśmy je pod kątem minimalnego wieku graczy, aby łatwiej było Wam odnaleźć tę, która będzie pasować najlepiej.

W zestawieniu gościmy:

Wiek 2-4 lat

Baba Jaga

Lotto Dom, wyd. Granna

Minimalny wiek: 4
Liczba graczy: 1-4

W tej grze przede wszystkim pierwsze na co zwracamy uwagę, to prześliczne grafiki. Kolorowe obrazki przedstawiają mieszkanie – mamy kuchnię, salon, łazienkę i pokój dziecięcy. Jest mnóstwo zabawnych szczegółów, na które maluchy na pewno skierują swoją uwagę, np szczoteczka do zębów, piesek, gazeta, czy małe skrzaty, które ukrywają się w różnych zakątkach. Mamy tu 4 planszetki i do każdej z nich komplet 6-ciu kafelków. Zadaniem małych graczy jest ułożenie swoich obrazków we właściwych miejscach. Gracze trenują swoją spostrzegawczość.

Supernogi Stonogi, wyd. Egmont

Minimalny wiek: 4
Liczba graczy: 2-4

Mówi się, że stonoga ma sto nóg. A ile będzie miała twoja? W grze Supernogi stonogi naszym zadaniem będzie rzucanie kośćmi i ustalanie jaką płytkę z bucikami wybieramy. Możemy walczyć też o dodatkowe, złote buty, a także oddawać bosą stópkę w zamian za dodatkowy rzut kością. Wielkim plusem gry są śliczne grafiki Macieja Szymanowicza. Interesujące są też kostki z symbolami bucików, które zbieramy. A kto wygrywa? Oczywiście osoba, której stonoga okaże się najdłuższa. Jest to prosta, losowa gra, która wciąga tak bardzo, że trzeba sobie rezerwować czasami cały wieczór.


Blog Lokomotywa

Loteryjka “Zwierzęta”, wyd. Kapitan Nauka

Minimalny wiek: 2
Liczba graczy: 2-4

To mocny kandydat na pierwszą grę dla dziecka. Jest przepiękna graficznie i kolorowa a wesołe zwierzaki przykuwają uwagę malucha. 6 plansz i 36 okrągłych żetonów to niezliczone możliwości zabawy. Choć instrukcja przewiduje tylko 4 warianty gry, to z pewnością dziecko jeszcze domyśli co najmniej dwa razy tyle. Jest to też fajny sposób na poznanie nazw różnych zwierzaków oraz miejsc, gdzie je można spotkać (łąka, las, zagroda, dom, mroźna północ i gorące południe).

Auta, Granna

Minimalny wiek: 2
Liczba graczy: 2-4

Prosta gra w formie układanki. Na sześciu planszach znajdziemy najulubieńsze wśród maluchów auta: koparkę, traktor, śmieciarkę, wóz strażacki, radiowóz i karetkę. Należy przyporządkować do nich zwierzaka, który reprezentuje odpowiedni zawód a także różne przedmioty, które się z nim kojarzą. To dobry pomysł na prezent dla najmłodszych ze względu na ciekawy temat, przyjemną grafikę i wartość edukacyjną. Dzięki “Autom” dzieciaki poznają bliżej popularne zawody.


Lulankowo.pl

Kotek Psotek, wyd. Egmont

Minimalny wiek: 2,5
Liczba graczy: 2-4

Nawet jeśli nie przepadacie za kotami to Kotka Psotka pokochacie! To wspaniała gra kooperacyjna, w której liczy się współpraca, a nie rywalizacja. Gra przeznaczona jest dla dzieci w wieku od 3 lat i może grać w nią nawet 8 osób. Piękna przestrzenna plansza i drewniane figurki zachęcają do zabawy.

Celem gry jest doprowadzenie wiewiórki, ptaszka i myszki do ich kryjówek. Kotek cały czas próbuje złapać zwierzątka i tylko przysmaki są w stanie odwrócić jego uwagę.

Kotek Psotek to idealna gra dla dzieci, które jeszcze nie umieją rywalizować i źle znoszą ewentualną przegraną.

Trzy Małe Świnki, wyd. Granna

Minimalny wiek: 2,5
Liczba graczy: 2-4

Uwaga! Nadchodzi wilk. Zagrajcie w Trzy małe świnki i pomóżcie uciec im przed sprytnym wilkiem.

Wspaniała gra logiczna dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat. W pudełku znajdziecie plastikową planszę, klocki z domkami oraz figurki. W dołączonej książeczce są dwa warianty gry po 24 zadania. Wariant pierwszy to gra bez wilka. Dziecko układa klocki tak, aby świnki nie znalazły się w domkach. W wariancie drugim świnki chowają się przed wilkiem. Gracz musi tak ułożyć klocki aby każda świnka znalazła się w bezpiecznym domku.

Gra rozwija logiczne myślenie, kreatywność i wyobraźnię.


GryfGra

Na Jagody, wyd. Trefl, Little Planet

Minimalny wiek: 2,5
Liczba graczy: 2-4

W grze każdy gracz otrzymuje zwierzątko, które z pełnym koszyczkiem jagód musi dotrzeć jak najszybciej do domku, gdzie czeka piekarz króliczek. Tam w nagrodę najszybszy zwierzak otrzyma przepyszne ciasto w nagrodę. Gra opiera się na rzucie kostką, która wyznacza na jaki kolor pola na przesunąć się pionek. Dostępne są też dodatkowe akcje, które przyspieszają lub opóźniają drogę do domku. Dostępne są dwa warianty prosty i klasyczny. 

Na Jagody to klasyczna gra planszowa, z prostymi zasadami dla najmłodszych. Dzieci uczą się kolorów, a ilustracje są wesołe i bardzo przyjazne dla oka.

Tappi i Poziomkowa Przygoda, wyd. Zielona Sowa

Minimalny wiek: 3,5
Liczba graczy: 2-5

W grze Tappi i Poziomkowa Przygoda spotykamy głównych bohaterów z serii książek autorstwa Marcina Mortki. W trakcie dwóch wariantów rozgrywki spotykamy sympatycznego wikinga Tappiego, wcielając się w leśne zwierzątka. Do dyspozycji mamy 2 przygody, gdzie zbieramy poziomki, wystrzegajmy się ogra Gburka, zaprzyjaźniamym się z reniferkiem Chichotkiem i dążymy do spotkania z wikingiem Tappim. Dwie klasyczne mechaniki gier planszowych zamknięte w świecie przyjaznego wikinga. Świetna pozycja dla każdego fana Tappiego.


Wiek 5-7 lat

Baba Jaga

Paszczaki, wyd. Nasza Księgarnia

Minimalny wiek: 5
Liczba graczy: 2-4

Wielokrotnie nagrodzony zabawny, kolorowy fillerek. Paszczaki to zabawne stworki o różnych charakterach, o różnych upodobaniach i różnym hobby. Naszym zadaniem jest uzbierać ich w naszej kolekcji jak najwięcej. Jest to bardzo prosta gra karciana dla najmłodszych graczy, ale dorośli również będą się dobrze bawić, przede wszystkim szukając swoich alter-ego.

Układamy rzędy kart (w pionie lub poziomie) dokładając kolejne stworki. Gdy dołożymy takiego, jaki znajduje się na drugim końcu rzędu – cały rząd jest nasz. Musimy uzbierać jak najwięcej kart z naszymi bohaterami.

Pogromcy Potworów, wyd. Fox Games

Minimalny wiek: 6
Liczba graczy: 2-4

Ilustracje Tomasza Larka (pełne magii, uroku, klimatu) i świetna mechanika to dwa główne atrybuty tej gry. Musimy tu obserwować, kojarzyć i bardzo szybko reagować. Jest to świetna gra imprezowa, podczas której zawsze jest mnóstwo śmiechu i lekko poobijanych rąk.  Trzeba ogarnąć szybko dużą liczbę obrazków, skojarzyć co do czego pasuje i złapać odpowiedniego potwora. Ważna jest tu spostrzegawczość, bo musimy zareagować w momencie, gdy na stole pojawią się takie same symbole, jak na kartach potworów. Ważne jest też to, że gra jest dobrze skalowalna – gra się świetnie i we dwójkę i w większą liczbę osób.


Blog Lokomotywa

Rodzinki, wyd. Granna

Minimalny wiek: 5
Liczba graczy:1-4

“Rodzinki. Jak rosną zwierzęta?” są połączeniem układanki oraz memory. W grze znajdziemy żetony służące do ułożenia cykli rozwoju ośmiu zwierząt. Dla ułatwienia, kartoniki różnią się kolorami a dodatkowo są one jeszcze ponumerowane. Dzięki temu z ich ułożeniem poradzą sobie również młodsze dzieci. Na planszy zobaczymy wszystkie gatunki w ich środowisku naturalnym a w instrukcji znajdziemy dodatkowe informacje i ciekawostki przyrodnicze. Gra jest “montessori friendly” – zwierzęta są przedstawione na realistycznych rysunkach.

Pędzące żółwie, wyd. Egmont

Minimalny wiek: 5
Liczba graczy: 2-5

Ta bestsellerowa gra jest już klasykiem, a wcale nie gorzej niż dzieci bawią się rodzice. Dzięki możliwości stopniowania trudności rozgrywki, przedział wiekowy jest dość szeroki. Wśród pięciu żółwi, które “pędzą” do sałaty każdy gracz ma swojego przedstawiciela. Tylko, że informacja, który to, jest tajna i znana jedynie jego właścicielowi. Granie więc w znacznym stopniu polega na blefowaniu i próbowaniu zmylenia przeciwnika (choć możliwy jest też wariant dla młodszych graczy, w którym nie ukrywamy się). Gracze poruszają żółwiami wyrzucając odpowiednie karty. To na nich znajduje się informacja, który kolor się przemieszcza i w jakim kierunku. Bo żółwie mogą też iść do tyłu, a nawet wskakiwać na grzbiety innych zawodników i dać się im dalej ponieść. 


Lulankowo.pl

Rekin, wyd. Granna

Minimalny wiek: 6
Liczba graczy: 2-4

W tej grze możesz swoim sprytem i logicznym myśleniem pokonać groźne rekiny.

Gra przeznaczona jest dzieci powyżej 5 lat, ilość graczy od 2 do 4.

Rozłóż planszę, a na niej poukładaj rybki swoje, przeciwników oraz karty z rekinami. Gracze na zmianę rzucają dwoma kostkami i wykonują ruch rybką, której kolor odpowiada kolorom na kostce. Celem rozgrywki jest doprowadzenie swoich rybek od rafy koralowej i ucieczka przed rekinami. Kto pierwszy dotrze do rafy, ten wygrywa!

Rozgrywki uczą logicznego i strategicznego myślenia.

Batyskaf, wyd. Granna

Minimalny wiek: 6
Liczba graczy: 2-4

Batyskaf to statek podwodny, który wpłynie z Wami w głębię oceanu, by poznać jego mieszkańców.

Gra Batyskaf zwyciężyła w konkursie „Wymyśl grę, zostań autorem Granny”. Jest przeznaczona od 2 do 4 graczy w wieku od 7 lat. Celem gry jest zanurzenie statku i sfotografowanie najciekawszych, podwodnych okazów. Każdy gracz dobiera sobie karty tlenu i sam decyduje, na jaką głębokość chce zanurkować. Im dalej w głąb wody, tym ciekawsze zwierzęta można spotkać. Za każdy rzadki okaz uczestnik zdobywa więcej pereł i zwiększa szanse na wygraną.

Piękna szata graficzna oraz bardzo dobra jakość wykonania.

Gra uczy planowania, logicznego myślenia oraz szacowania ryzyka.


GryfGra

Czy wiesz który to zwierz?, wyd. Lucrum Games

Minimalny wiek: 4
Liczba graczy: 2-6

Czy wiesz, który to zwierz? to naprawdę duża skarbnica wiedzy o faunie, ale też sposób na naukę poprzez zapamiętywanie cech gatunków zwierząt, z kart które odkryliśmy np. w poprzedniej turze.  Jest to nauka poprzez zabawę, a jednak wiedza zdobywana podczas rozgrywek jest szczegółowa i bardzo rzetelna. Polecam dla miłośników zwierzęcego świata! 

Szybkie Kolory, wyd. Rebel

Minimalny wiek: 5
Liczba graczy: 2-5

W grze staramy się jak naszybciej pokolorować rysunek na karcie według ustalonego i zapamiętanego przez nas wzoru na odwrocie. Ćwiczymy pamięć, motorykę małą, dokładność i szybkość. Zabawa w poznawanie kolorów, ciekawe flamastry, które łatwo zmyć oraz dużo zabawy. Dla ambitnych, wariant z zamianą końcówek flamastrów po rundzie. 🙂


Wiek 8+ lat

Baba Jaga

Sushi GO, wyd. Rebel

Minimalny wiek: 8
Liczba graczy: 2-5

Dynamiczna gra o zabawnych grafikach, w której ważne jest zbieranie odpowiednich zestawów kart. Temat przewodni bardzo smaczny, bo chodzi o smakowite sushi, jak wskazuje tytuł gry. Jest tu mechanika draftu – dostajemy talię kart, dobieramy jedną z nich, a resztę musimy oddać kolejnemu graczowi. W Sushi Go! musimy uzbierać konkretne zestawy kart, które są odpowiednio punktowane na koniec tury. Trzeba to naprawdę dobrze przemyśleć, bo nasi przeciwnicy mogą nam naprawdę napsuć szyków! Moim zdaniem gra świetnie „chodzi” i na dwie osoby, i na większą ilość. Sushi jest zapakowane w cudną puszkę, z której spoglądają na nas prześliczne uosobienia japońskich przysmaków.

Kamienie w Kieszenie, wyd. Rebel

Minimalny wiek: 8
Liczba graczy: 3-6

Bardzo kolorowa, szybka gra rodzinna i imprezowa. Łapiemy kamienie — spryt i szybkość rządzą! Rewelacyjne ilustracje, na których mamy postacie ze świata fantasy oraz niesamowite grzyby, na których toczyć się bardzie walka, prosta mechanika, którą można wytłumaczyć w dwie minuty, no i kamienie! Zapakowane w stylowy aksamitny woreczek piękne, błyszczące cacka, wobec których nikt nie pozostaje obojętny 😉 – to elementy, dzięki którym ta gra wraca na nasz stół bardzo często, tym bardziej, gdy są jacyś goście, szczególnie z dziećmi.


Blog Lokomotywa

Wsiąść do pociągu. Europa, wyd. Rebel

Minimalny wiek: 8
Liczba graczy: 2-5

Dla osób, które dysponują większym budżetem i szukają pewniaka proponuję grę o budowie połączeń kolejowych w Europie. To świetna gra familijna, o prostych zasadach, ale pozostawiająca dużo możliwości kombinowania. W sporych rozmiarów pudełku znajdziemy planszę – mapę Europy z 1900 roku, figurki wagoników i dworców oraz karty pociągów i bilety. W czasie gry decydujemy ile biletów i na jakie połączenia będziemy realizować, no i oczywiście nie możemy pozwolić, żeby ktoś nas uprzedził i zablokował nam trasę. 

Catan – szybka gra karciana, wyd. Galakta

Minimalny wiek: 10
Liczba graczy: 2-4

To jest dobra opcja, jeśli chcemy sprezentować drobny upominek. “Catan” to kolejny klasyk wśród gier i doczekał się niezliczonych dodatków i wariantów. Opcja karciana jest bardzo ciekawa ze względu na małe rozmiary, korzystną cenę, proste zasady i szybką rozgrywkę. Celem gry jest zdobywanie punktów poprzez budowę – dróg, rycerzy, osad i miast. Aby to zrealizować potrzebne nam surowce – drewno, cegła, kamień i owce. W zależności od tego co planujemy zrealizować, wymagany jest różny ich zestaw. Często więc trzeba się uciekać do handlu – wymiany surowców z rynkiem, talią lub innym graczem. Jest to gra strategiczna, w której trzeba optymalizować zasoby i planować najkorzystniejsze posunięcia. 


Lulankowo.pl

Axio, wyd. Egmont

Minimalny wiek: 8
Liczba graczy: 1-4

Pobudzamy szare komórki i rozpoczynamy rozgrywki w Axio. Brzmi tajemniczo? Axio to wspaniała gra logiczna dla całej rodziny. Gracze wybierają płytki z kolorowymi oznaczeniami i wykładają je na wspólną planszę tak by zdobyć jak największą ilość punktów. Dodatkowo każdy ma przed sobą małą planszę, na której zaznacza zdobyte punktację. Przegrywa ta osoba, która osiągnie najsłabszy wynik. Oprócz zdobywania punktów musisz obserwować wyniki swoich przeciwników by nie zostać w tyle.

Gra bardzo dobrze wykonana, elegancka. Proste zasady i ciekawe rozgrywki. Gra wymaga sprytu  i rozwija logiczne myślenie.

Łap Za Słówka, wyd. Egmont

Minimalny wiek: 10
Liczba graczy: 2-6

Macie ochotę na imprezowo- rodzinną grę słowną? Łap za słówka to szybka, a zarazem wciągająca gra przeznaczona dla graczy w wieku od 10 lat. Idealna na rodzinne lub przyjacielskie spotkania. Może w nią grać od 2 do 6 osób. Niewielkie pudełko skrywa w sobie wiele skarbów. Każdy gracz dostaje kartkę, długopis, tekturową zasłonkę. Rzucamy kostkami, przydzielamy je graczom, wybieramy literkę i czas start! Gracze zapisują słowa z wybranej kategorii i zdobywają za nie punkty. Wygrywa ta osoba, która zbierze ich najwięcej.

Gra uczy działania pod presją czasu i potrafi rozruszać zaspane szare komórki. Szybkie rozgrywki i duża dawka śmiechu gwarantowana!


GryfGra

Carcassonne Safari, wyd. Bard

Minimalny wiek: 7
Liczba graczy: 2-5

W Carcassonne Safari będziecie dobierać kafelki z elementami krajobrazu i wspólnie budować mapę safari. Umieszczając pracowników na różnych elementach, jak dżungla albo droga zdobędziecie punkty. Możecie, razem ze współgraczami budować wodopoje dla różnych gatunków zwierzątka, co też przyniesie punkty. W grze znajdziecie trochę planowania, trochę negatywnej interakcji, trochę losowości i dużo radości z budowania krajobrazu.

Ubongo 3D, wyd. Egmont

Minimalny wiek: 8
Liczba graczy: 1-4

Gra Ubongo polega na zakrywaniu jasnych pól na planszy z uzyciem dostępnych elementów o różnych kształtach. W odmianie 3D, elementy te są trójwymiarowe, a nad polem należy z nich zbudować spójną 2-kondygnacyjną bryłę. Każdy otrzymuje zestaw takich samych elementów i różne karty do zakrywania na czas. Kto szybciej zakryje, dostanie więcej punktów. Znakomita gra na ćwiczenie wyobraźni przestrzennej.