Uwielbiana przez nas gra, Zaginiona Wyspa Arnak, doczekała się (czy może bardziej my się doczekaliśmy 😉) dodatku. Elwen i Mín, w rozszerzeniu: Przywódcy Ekspedycji, przygotowali parę ciekawych propozycji na urozmaicenie rozgrywki. Zobaczmy więc, o co chodzi i czy propozycje te poprawią i tak już dobrą grę.
Co nowego?
W pudełku rozszerzenia znajdziecie 2 nowe tory badań, nowe przedmioty i artekfakty, dodatkowe stanowiska archeologiczne, strażników, bożków i bajeranckie, czerwone księżycowe berło. Dodatkowo, dwa elementy z podstawowej wersji gry ulega podmianie na nowe, subtelnie zmienione, żeby nie przechylały zbytnio szali zwycięstwa. Co najważniejsze jednak, to przywódcy, w których wcielają się gracze. Jest więc nowych komponentów całkiem pokaźna ilość.
Wspomniani, tytułowi przywódcy ekspedycji wprowadzają trochę niesymetryczności w grze. Każdy gracz otrzymuje, wraz z postacią, unikalną cechę/umiejętność, która wspomaga go w trakcie wyprawy. Umiejętności te są na tyle różne, że wymagają od graczy innych strategii rozgrywania gry. Wraz z umiejętnościami pojawiają się zróżnicowane ręce startowe oraz dodatkowe, również unikalne akcje pól bożków.
Z komentarzy twórców na temat nowych torów wynika, że te z dodatku miałyby być trudniejsze i najlepiej grać z przywódcami ekspedycji. Sugerują przy tym, że dla trudniejszej rozgrywki można pokusić się o zagranie z nowymi torami bez przywódców, a dla łatwiejszej na odwrót. My nie zauważyliśmy diametralnych zmian w konstrukcji tych torów. Może niekiedy jest mniej rozgałęzień, ale nie nazwałbym tego przesadnym utrudnieniem. Może jednak zbyt dawno ogrywaliśmy podstawową grę. Koniecznie trzeba spróbować wariantu bez przywódców na nowych torach. Jednak, jak już się raz zagrało z przywódcami, to szkoda byłoby nie wyciągać ich z pudełka. Z ciekawych nowości na torach, jest wykorzystanie strażników i artefaktów w ich polach. Do tego, można zdobywać kafelki świątyni zanim się do niej dotrze.
Kolejnym wariantem, który dość znacznie zmienia rozgrywkę jest czerwone księżycowe berło. Sprawia ono, że pod koniec rundy usuwane są nie po jednej, a po dwie karty z rzędu kart. Znaczące jest to zwłaszcza przy rozgrywce dwuosobowej — wprowadza to większą rotację przedmiotów i artefaktów, dzięki czemu szybciej znikają niepożądane, a czasami i pożądane, karty.
Podsumowanie
Podsumowując, Przywódcy Ekspedycji to solidny dodatek, z którego najistotniejsze są nowe tory badań oraz postaci nadające graczom dodatkowe umiejętności, z których każda ma odmienny charakter. Rozszerzenie wprowadza solidne urozmaicenie do rozgrywek. Dla nas, tak jak podstawowa gra, strzał w dziesiątkę. Kto lubi Zaginioną Wyspę Arnak, koniecznie musi uzupełnić swój egzemplarz o Przywódców Ekspedycji.
Dziękujemy wydawnictwu Rebel.pl za przekazanie egzemplarza gry do recenzji.
Zapraszamy również na stronę:
żeby poczytać więcej o grze.