Dzisiaj na stole kooperacyjna przygodówka dla dzieci i nie tylko. Tajemnice puszczy Geoffreya Wooda od wydawnictwa Galakta to gra, która zabierze Was w gęstwinę tajemniczych lasów zamieszkałych przez przeróżne stworzenia, w większości niestety wrogo nastawione. Zobaczmy więc, dokąd zawiodą nas leśne ścieżki.
Rozgrywka
Gracze najpierw wybierają postaci, jakimi będą grali. Elementy gry są tasowane. Kafelek startowy, od którego zaczyna się przygoda, ląduje na stole, a z pozostałych przygotowujemy stos, w pobliżu końca którego czaić się będzie kafelek bossa. Przygoda odbywa się na modularnej planszy, która jest budowana w trakcie rozgrywki, tworząc ścieżki w gęstwinie puszczy.
Każda runda składa się z dwóch kroków: eksploracji i przygody. W fazie eksploracji wszyscy gracze dobierają i dokładają do puszczy po jednym kafelku.W fazie przygody w ruch idą bohaterowie graczy.
W swojej turze, gracz rzuca 4 kośćmi bohatera, z opcją jednego przerzutu. Ich wartości definiują dostępne akcje. Wartości 1-3 można użyć wielokrotnie — za każdą kostkę postać może poruszyć się o jedno pole. Wykorzystując kość o wartości 4 lub większą, może dodać magiczną kulę na niebieskim torze. Kule te przydają się do przerzucania kości walki, zakupów i rozwijania postaci. Kośćmi 5 i 6 można uruchomić specjalną akcję, unikatową dla każdej postaci. Wykorzystując 2 dowolne kości, możemy zaopatrzyć się na daną turę w dodatkową kość mocy, która zasili jego pulę kości na czas walki.
Poruszając się po planszy, możemy natrafić, celowo lub nie, na potwora. Aby go pokonać, należy dostępnymi kośćmi walki wyrzucić na określonej liczbie kości wartość nie mniejszą niż wskazana na kaflu potwora. Za wygraną czeka gracza bonus, a za przegraną — utrata punktów życia i niekiedy dodatkowa kara. W związku z ruchem możemy wykonać jeszcze „ryzykowną eksplorację”, która polega na dołożeniu kafelka w trakcie ruchu i wejście na niego. Zyskuje w ten sposób 1 magiczną kulę, jednak ryzykuje starcie z nieznanym potworem.
Na końcu wyprawy czeka graczy potyczka z bossem. Poza tym, że mają losowe dodatkowe umiejętności, wyróżnia ich większa moc (ilość i wartość kości, jakie musimy zebrać) oraz ograniczony czas. Jeżeli nie uda się pokonać bossa w czasie wyznaczonym przez tor zagrożenia, ekspedycja kończy się porażką. W przeciwnym jednak razie zwyciężacie.
Wrażenia
Tajemnice puszczy to gra kooperacyjna, w której gracze wspólnie starają się zrealizować cele. Gracze mogą pomagać sobie nawzajem w realizacji celów, przekazując przedmioty, ale co najważniejsze w walce. Często dobrze jest walczyć z dodatkową kością walki od wspierającego kompana. Ta możliwość jest szczególnie istotna, gdy chcemy pokonać bossa, który wymaga wielu mocnych wartości na kościach. Nie ma jednak przymusu, aby gracze bez przerwy poruszali się razem. Rozdzielenie się i podzielenie zadań jest dobrym pomysłem.
Gra ma tryb kampanii, który wprowadza wątek historii, w wir której gracze trafiają zasiadając do niej. Każdy z 5 rozdziałów, poza tym, że jest kontynuacją jednej historii, wprowadza nowe elementy i wyzwania, zmuszając graczy do adaptacji i zmiany strategii. Kampania łączy fabułę z mechaniką gry, tworząc spójną i wciągającą opowieść, co definitywnie będzie zachęcało do kolejnych rozgrywek. Szkoda tylko, że opowieść ma tylko 5 rozdziałów, bo chciałoby się, żeby było ich więcej. Choć może jest to przestrzeń na jakiś dodatek? 🙂
Mechanika gry nie jest skomplikowana, a wiek minimalny na poziomie 10+ wydaje się trochę zawyżony. Zarówno możliwości rozwoju postaci, porządek rundy, opcje do wykonania podczas tury, jak i walka, nie są na tyle skomplikowane, żeby 8-letnie dziecko miało z nimi większy problem.
Trzeba przyznać, że udało się twórcom gry stworzyć całkiem wciągający klimat oparty na przygodzie i tajemniczości. Zarówno postaci, jak i potwory, które napotykamy, zdają się znajome i dają wrażenie, że gdzieś już je widzieliśmy. Jednak nie przeszkadza to w odbiorze i nie ujmuje klimatowi gry, który przywodził na myśl Opowieści z Pryncypii, choć, wiadomo, inny typ gry.
Podsumowanie
Podsumowując, Tajemnice puszczy to przyjemna gra przygodowa, w której podróżujecie po modularnej planszy, wykonując zadania nakreślone przez scenariusz, bądź w trybie swobodnym dążycie do pokonania bossa. Graficznie i pod względem klimatu to gra raczej dla dzieci, choć dorosły, grając z dzieckiem, również nie powinien się nudzić. Polecamy. 🙂
Dziękujemy wydawnictwu Galakta za przekazanie egzemplarza gry do recenzji.