Co w trawie bzyczy?

Jako że lubimy małe, sprytne karcianki, z przyjemnością zasiedliśmy do tytułu oferowanego przez Fabrykę Kart Trefl – Kraków – Pszczoły, żeby przyjrzeć się, co ma do zaoferowania. Gra opiera się na starciu tytułowych pszczół z trzmielami w walce o pyłek kwiatowy. Wysyłając owady w różnych ilościach do kwiatów, które nas interesują, zawalczymy o dominację nad nimi, żeby móc czerpać zeń pyłek. Jest to gra strategii i blefu rozgrywająca się na kwiecistej łące. Autorem gry jest Alexandre Droit, a za ilustracje odpowiada David Boniffacy. Zapraszamy do recenzji.

Co znajdziemy w pudełku?

14 kart pszczół i 14 kart trzmieli
2 karty ruchu pszczół i 2 trzmieli
10 kart misji
Dwustronna karta pierwszego gracza
5 kart kwiatów

Jak grać?

Jak zostało wspomniane we wstępie recenzji, gra polega na zdobywaniu pyłku z kwiatów. Na środku stołu rozkładamy pięć ich kart, jedna obok drugiej, tak aby strzałki w jednym kolorze były po jednej stronie.

Każdą talię należy potasować osobno. Jeden gracz otrzymuje talię pszczół, a drugi trzmieli. W losowy sposób przydziela się po jednej karcie Misji, na każdej z których widnieją trzy kwiaty.

Gracz, w ramach swojej tury, ma do wykorzystania 2 punkty akcji, którymi może dysponować dowolnie. Za 1 punkt możemy:

  • położyć kartę po swojej stronie,
  • użyć karty ruchu po swojej stronie,
  • odrzucić kartę z ręki.

Zużywając 2 punkty akcji natomiast można:

  • położyć zakrytą (rewersem do góry) kartę po swojej stronie,
  • położyć zakrytą kartę po stronie przeciwnika,
  • użyć karty ruchu po stronie przeciwnika,
  • odwrócić zakrytą kartę przeciwnika, znajdującą się po jego stronie.

Przesuwanie kart obarczone jest trzema ograniczeniami: przesuwamy wyłącznie swoje karty, o jedno pole, nie pozostawiając dziur. Jeżeli na miejscu, gdzie chcemy przesunąć kartę jest już jakaś, to zamieniamy je miejscami. Po każdej stronie linii kwiatów może być najwyżej 3 rzędy owadów.

Na zakończenie tury gracz dobiera karty do 3 na rękę.

Rozgrywka jest bardzo prosta. Gracze naprzemiennie wykonują swoje tury, aż któremuś zabraknie kart na ręce. Wtedy, ten drugi rozgrywa swoją ostatnią turę.

Na koniec gry, za każdy kwiat, przy którym dany gracz ma więcej owadów, dostaje jeden punkt. Jeżeli był on jednym z trzech na karcie Misji, wtedy otrzyma dwa. Gdy żaden z graczy nie będzie miał większości owadów, wtedy rozstrzyga ilość kart. Jeżeli dalej jest remis, nikt nie zdobywa pyłku z danego kwiata, a co za tym idzie — punktu.

Według instrukcji należy rozegrać 3 rundy, żeby wyłonić zwycięzcę, natomiast nie wydaje się to niezbędnie konieczne.

Wrażenia

Gra Pszczoły jest szybką grą karcianą, w której walczymy o dominację nad pięcioma kwiatami. Oboje graczy dysponuje takim samym zestawem kart, jednak to, w jakiej kolejności będą ustawione w talii może mieć wpływ na wynik rozgrywki. Czas, jaki przyjdzie nam spędzić na jednej rundzie gry, to około 20 minut.

Aspektem gry, który daje najwięcej zabawy jest możliwość położenia karty rewersem do góry, ukrywając przed przeciwnikiem informację o rzeczywistej ilości owadów. Wprowadza to element niepewności, którą można rozwiać wykorzystując 2 punkty akcji, żeby ujawnić wartość karty. Tracimy jednak wtedy całą turę, podczas której przeciwnik może położyć nawet dwie karty. Kolejną akcją wprowadzającą zamieszanie jest przemieszczanie kart. Dysponujemy jedynie dwiema kartami umożliwiającymi ją na całą grę. Pozwala na dalsze wprowadzanie przeciwnika w błąd co do naszych docelowych kwiatów. Oczywiście, możemy spodziewać się podobnych zagrań ze strony oponenta, co czyni rozgrywkę interesującą.

Wykonanie gry jest na dobrym poziomie. Opakowanie kompaktowe, niezawierające nadmiaru powietrza. Oprawa graficzna przyjemna wizualnie — zwłaszcza piękne rysunki kwiatów. Osobiście zrezygnowałbym z białego obramowania kart. Niezrozumiałe jest dla mnie, dlaczego pszczoły są w czerwonym kolorze, ani dlaczego na kartach ruchu nie zrobiono rysunków odpowiednich owadów — nie psuje to jednak przyjemności z rozgrywki.

Ze względu na potrzebę budowania strategii polecamy dla dzieci dopiero od 8 lat. Z pewnością będzie to dobra lekcja planowania i blefowania dla młodszych graczy.

Gryf Uczy

Budowanie strategii

Dziękujemy Fabryce Kart Trefl – Kraków za przekazanie egzemplarza gry do recenzji.

https://www.trefl.krakow.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *