Zapewne wielu z Was trzyma u siebie na półce Scrabble, dzięki którym radosna twórczość słowna coraz pojawiała się na planszy, a swoją świetność utrzymuje do dzisiaj. Podejrzewamy, iż taki tytuł jak Na Końcu Języka również o tematyce słownej wydany przez Naszą Księgarnię zdobył Waszą sympatię i stał się świetną grą imprezową. By radości stało się zadość, informujemy iż na naszym rynku pojawiła się kontynuacja wyżej wymienionego hitu, jaką jest Na Końcu Języka 2 autorstwa tego samego twórcy czyli Andrew Innesa. Za projekt graficzny, nie odbiegający od poprzedniej części, odpowiedzialny jest Łukasz Musiał oraz Cezary Szulc.
Co znajdziemy w pudełku?
Rozgrywka
W podstawowej rozgrywce dostępne będą głównie karty z literami oraz karty specjalne (z dwoma symbolami). Każda z nich ma zielony rewers. Aby przygotować się odpowiednio do rozgrywki należy dobrze potasować całą talię i podzielić ja na dwa stosy. Następnie gracze po kolei będą losować po jednej z kart z dowolnego stosu. Dociągany kartę z literami i symbolami układamy zawsze jedna na drugiej, by widzieć tylko ostatnią z nich. Na kartach możemy zobaczyć jeden z 8 symboli i literę lub dwa symbole.
Jeśli dwoje graczy będzie miało przed sobą karty z takimi samymi symbolami, następuje pojedynek. Należy wtenczas podać jak najszybciej wyraz zawierający dwie litery z kart o tych samych symbolach. Ta osoba, która będzie szybsza zdobywa kartę przeciwnika i odwraca ją rewersem i zabiera do siebie, by zaznaczyć zdobycie punktu zwycięstwa.
Jeśli przy oddawaniu karty przeciwnikowi, gracz odkryje poprzedni symbol i on też spowoduje pojedynek, powtarzamy akcję pomiędzy danymi osobami.
Inną możliwością jest wylosowanie karty z symbolami specjalnymi, które dodają kolejną sposobność do pojedynku, lecz tym razem pomiędzy różnymi symbolami. Zwiększa to zarazem częstotliwość potyczek pomiędzy graczami.
Gra dobiega końca, gdy wyczerpią się karty w obu stosach zielonych kart. Wtedy wszyscy podliczają swoje zdobyte karty. Każda karta to 1 punkt. Zwycięzcą zostaje osoba, która zdobyła ich najwięcej.
W grze występują również warianty dodatkowe, które czynią rozgrywkę trudniejszą, ale i ciekawszą. Pierwszym z nich jest wprowadzenie fioletowych kart kategorii, które będą nam zawężać słowa i wyznaczać tematykę. Różnica jaka się tu pojawia, w przypadku pojedynku, polega na wymyśleniu słowa, ale już tylko z literą znajdującą się na karcie przeciwnika. Oczywiście możemy sobie utrudnić zadanie i pozostać nadal przy obu literach w słowie, co jest kolejnym wariantem.
Trzecim z nich są karty z napisem WSZYSCY, które po odkryciu rozpoczynają wspólne zmaganie. Polega ono na stworzeniu słowa zawierającego jak największą ilość liter spośród odkrytych kart na stole. Ten kto zrobi to pierwszy, zaczyna odliczać 20 sekund. Po upływie tego czasu, jeśli padły inne odpowiedzi, liczymy długość wyrazów. Wygrywa osoba, która wypowiedziała najbogatsze w pożądane litery słowo.
Wrażenia
Na Końcu Języka odniosło niebywały sukces jako gra imprezowa, która sprawdza się w każdym towarzystwie. Szybkie i proste zasady na pewno mocno się do tego przyczyniły. Natomiast prawdziwego sukcesu możemy dopatrywać się w głośnej i emocjonującej interakcji między graczami. Podobne spostrzeżenia mieliśmy przy kontynuacji tego tytułu, czyli Na Końcu Języka 2.
Przyjrzyjmy się podobieństwom, jakie dostrzegliśmy w najnowszej części:
– na odkrywanych kartach, podzielonych na swą stosy, nadal widzimy te same symbole, które będą powodować pojedynki,
– mechanika gry pozostaje ta sama, karty odkrywa się do momentu spotkania się ze sobą tych samych symboli,
– nadal występują karty specjalne, które łączą ze sobą karty o różnych symbolach, by dochodziło do pojedynków,
– po wygraniu pojedynków również zabieramy kartę przeciwnika do siebie, co może spowodować kolejny pojedynek.
Co się w takim razie zmieniło? Otóż hasła, które w pierwszej części gry zawarte były na każdej karcie zostały zastąpione literami, przez co rozgrywka zmienia nieco swój charakter. Tu bardziej skupiamy się na wymyśleniu słowa, by jak najszybciej zawrzeć literę swoją i przeciwnika. Trudno dokładnie określić co może być bardziej wymagające, jednak autor nie kazał nam długo nad tym myśleć. W kolejnym wariancie gry, dochodzą karty z kategoriami, które mogą niektórym bardzo kojarzyć się z pierwszą częścią. Jednak nie rezygnujemy z liter, jedyne co, to próbujemy wpleść literę przeciwnika w słowo zgodne z daną kategorią.
Autor dał nam nieco swobody pozostawiając kilka kart pustych, dzięki czemu możemy dodać swoje ulubione kategorie i cieszyć się wspólnymi skojarzeniami z naszego życia lub zainteresowań.
Rozgrywka nadal przebiega dynamicznie, towarzyszy jej wiele emocji i śmiechu. Różne warianty urozmaicają każdą kolejną partię, a zwrotów akcji nie brakuje. Na Końcu Języka 2 to tytuł, w którym nadal sprawdzimy swoją spostrzegawczość, refleks i koncentrację, ale też zdolność kojarzenia i odnajdywania szybkich połączeń tematycznych.
W tytuł ten zagracie już z dziećmi od 7 roku życia, a czas rozgrywki może wynosić od 30 do 45 minut, oczywiście w zależności od liczby graczy (2-5 graczy) i ich temperamentu. 🙂
Po rozegraniu naprawdę zabawnych i bardzo dynamicznych partii możemy szczerze polecić ten tytuł każdemu graczowi, który lubi gry na skojarzenia, gry słowne, ale też imprezowe tytuły pełne zabawy i śmiechu. Ta gra może zająć godne miejsce, tuż obok wcześniejszej wersji i cieszyć się podobnym powodzeniem.
GryfUczy
Spostrzegawczość | Refleks | Abecadło 😉 |
• • •
Dziękujemy wydawnictwu Nasza Księgarnia za egzemplarz recenzencki.