Kategorie
Recenzje gier

Podwójne smoothie

Smoothies jest grą kościaną Israela Cenrero i Sheili Sanos z gatunku roll-and-write. Choć wysyp tego typu gier wydaje się być już za nami, nasz pozytywny stosunek do nich nie zmienił się i z przyjemnością przyjrzeliśmy temu tytułowi. Nie zawiedliśmy się. Zobaczcie dlaczego. 🙂

Rozgrywka

Gra toczy się w rundach, w których gracze po kolei są aktywni. Znaczy to, że rzucają kośćmi nad połączonymi częściami pudełka tak, aby te rozdzieliły się pomiędzy nie. Są to blendery, a kości symbolizują owoce. Następnie, aktywny gracz wybiera jeden blender, z którego dobierze dowolną liczbę kości. Musi jednak zaznaczyć na torze danego blendera, ile kości w nim było.

Pozostali gracze w tym czasie są pasywni. Znaczy to tyle, że wybierają kość z tego blendera, którego aktywny gracz nie wybrał.

Wszyscy zaznaczają odpowiednie pola na torach owoców w zależności od wybranych kości. Na każdym z torów w kolorach wybranych kości zaznacza pola w kolumnie odpowiadającej ich sumie.

Gra kończy się, gdy wszyscy gracze wypełnią oba tory blenderów. Punkty liczymy na podstawie rzędów i kolumn. Ilość zaznaczonych pól w rzędzie, gdy zostanie osiągnięta minimalna ilość. (dla danej liczby graczy) Kolumny liczymy dwojako: pełne 5 punktów, puste -2 punkty.

Mechaniki

W kategorii roll-and-write coraz trudniej o innowacyjność, ponieważ wiele zostało już powiedziane. Gdy zobaczyłem kolorowe rzędy od razu przyszedł na myśl Qwixx, ale na szczęście na wizualnym aspekcie podobieństwo się zakończyło. Tam zaznaczaliśmy pola w kolejności rosnącej lub malejącej. Tutaj mamy dowolność. Punkty liczymy wprost — bez przeliczników i tylko wtedy, gdy przekroczymy minimum krzyżyków w rzędzie.

System premii, które można wykorzystać później w trakcie gry, aby jeszcze lepiej wykorzystać dany rzut, przypomina bardzo Rzuć na tacę i to skojarzenie akurat wydaje się trafione, choć całościowo patrząc są to zupełnie inne gry. Premie zdobywacie zakreślając odpowiednie pola. Są naturalne dla tego typu gry: przerzut kości, możliwość dobrania dodatkowej, zmiana koloru kości, manipulacja wynikiem zmniejszenie ilości krzyżyków przy blenderze.

Ciekawym zabiegiem, który urozmaica grę i sprawia, że warto zastanowić się wybierając kości do zakreślenia jest puntkowanie pełnych i (negatywne) pustych kolumn oraz dodatkowe punkty za najwyżsżą wartość w skrajnych wierszach. Kolejnym, jest darmowe zakreślenie dodatkowego pola, gdy postwimy krzyżyk na gwiazdce lub suma wybranych kości wyniecie 7 lub 14.

Wrażenia

Cechą, która definitywnie wyróżnia Smoothies spośród innych gier roll-and -write jest wykorzystanie pudełka jako dwóch blenderów, do których wrzucamy kości. Pomysł dobry, choć warto podłożyć coś miękkiego pod spód, żeby się nie przesuwały i żeby tłumić hałas, jaki to powoduje. Fajna byłaby opcja spięcia pudełka czymś, ale nie można mieć wszystkiego. 🙂

Mechanicznie gra działa bardzo dobrze. Przez to, że gracze pasywni nie draftują kości, tylko mogą wybierać tę samą, co inni, ich tura może odbywać się jednocześnie. A nawet w tym samym czasie, co gracza aktywnego, jak już wybierze, z którego blendera chce skorzystać. Zakładamy tutaj, oczywiście, uczciwość współgraczy. 😉 Downtime’u jest tym samy niewiele albo nie ma wcale.

Jest to gra abstrakcyjna i nie ma co się oszukiwać — temat ucierania owoców został tutaj wpleciony w mechanikę. Trudno mieć to za pretensje do gry, bo w tym gatunku klimatu nie będzie. Niemniej, nie można odmówić Smoothies estetycznej atrakcyjności. Do tego, matowe kosteczki są po prostu super. Pozytywnym motywem są gumki na ołówkach, co jest rzadkością w ołówkach dołączonych do gier.

Skalowalność

Niezależnie od składu osobowego, gra się równie dobrze ze wględu na to, że gracze pasywni działają jednocześnie, więc nie wprowadzaja przestojów. Liczba zdobytych punktów nie jest porównywalna, ponieważ ilość wybranych kości będzie zależeć od ilości graczy. Będziemy rzadziej lub częściej graczami pasywnymi. Niemniej, w każdym składzie gra się podobnie.

Smoothies została wyposażona w wariant solo, w którym w ramach jednego rzutu jesteśmy graczem aktywnym i pasywnym. Podobnie, jakbyśmy grali we dwoje, tylko bez drugiej osoby. 😉 Celem jest zdobycie wyznaczonej w instrukcji liczby punktów.

Podsumowanie

Smoothies jest dobrą abstrakcyjną grą kościaną z gatunku roll-and-write, w której staracie się zakreślać jak najwięcej kratek w rzędach, starając się nie pominąć żadnej kolumny i jak najwięcej kolumn wypełnić w całości. Ciekawy sposób dzielenia kości na dwa blendery i warunki zdobywania punktów sprawią, że będziecie musieli nie raz zastanowić się nad ruchem.

Gryf Uczy

Planowanie

Dziękujemy wydawnictwu Muduko za przekazanie egzemplarza gry do recenzji.