Mamy dla was kolejną świetną grę z serii Ekspert od Wydawnictwa Granna. Gra jest tym ciekawsza że została zaprojektowana przez dwoje polskich projektantów Katarzynę Cioch oraz Wojciecha Wiśniewskiego, a grafikę do niej zaprojektował Rafał Szłapa. Mowa o grze Gutenberg na której recenzję zapraszamy.
W grze w Gutenberg wcielacie się we właścicieli drukarni na samym początku istnienia nowej technologii druku opracowanej przez Gutenberga właśnie. Będziecie rozwijać różne gałęzie rzemiosła, żeby móc realizować coraz bardziej wartościowe zamówienia; kupować farby potrzebne do uszlachetnień; wprowadzać usprawnienia w maszynach drukarskich i zdobywać wsparcie mecenasów.
Rozgrywka
Na grę składa się 6 rund. Każda runda natomiast z: poruszenia zębatek, planowania, realizowania akcji oraz realizowania zamówień. Zębatki zawierają po 3 pola, na których dostępne są dodatkowe akcje do wykorzystania w czasie rundy — tylko jedno pole z każdej zębatki jest aktywne w danej chwili.
Planowanie polega na umieszczaniu kostek inicjatywy na planszetkach inicjatywy, co każdy gracz robi w tajemnicy. Następnie gracze odkrywają swoje planszetki i na podstawie ilości kostek ustala się pierwszeństwo dla każdej akcji. Po wykonaniu wszystkich zaplanowanych akcji, gracze realizują zamówienia.
Każde zamówienie składa się z dwóch części: druku oraz uszlachetnień. Pierwsza wymaga od nas czcionek i za nią dostajemy pieniądze. Uszlachetnienia zaś pozwalają zdobyć punkty zwycięstwa, pieniądze albo ulepszenia. Składają się z dwóch opcjonalnych części. Realizacja obu aktywuje dodatkowy bonus.
Gra kończy się po rozegraniu 6 rund.
Wrażenia
Gutenberg to typowa gra z gatunku euro, która łączy w sobie kilka ciekawych mechanik: otwarty draft, licytację, zmienną kolejność graczy na poziomie akcji, elementy worker placement, różne umiejętności graczy oraz dwuczęściowe karty celów. Pozostaje przy tym dość lekka i przyjemna w rozgrywce.
Dwuczęściowe karty celów pozwalają graczom na dobranie kart druku i uszlachetnień odpowiednie do rozwoju swojej drukarni. Można dobierać dowolną kombinację dostępnych kart. Jest to o tyle korzystne dla gry, że gracze nie są zmuszeni wylosowanego zestawu i mają większą swobodę decyzji, w którą stronę chcą się rozwijać. Zapobiega to też blokowaniu się gry.
Ciekawym aspektem gry jest licytacja kolejności konkretnych akcji. Gracze mają do dyspozycji określoną liczbę kostek inicjatywy, zależną od kolejności w rundzie. Dobre jest to, że nie trzeba każdej akcji wykonywać. Rezygnując z którejś można położyć więcej kostek przy innych.
Umiejętności poszczególnych postaci ułatwiają trochę grę. Nie zauważyliśmy, żeby któreś szczególnie miałoby uprzywilejować gracza. Jednak, jest to pomoc z której warto korzystać.
Mechanika z kołami zębatymi są ciekawym urozmaiceniem. Żeby zdobywać zębatki, trzeba poświęcić na to akcję. Na każdej są 3 dostępne akcje, z których tylko jedna jest dostępna w danej rundzie. Obracają się one raz na rundę, więc zębatka zdobyta na początku gry wykona co najwyżej 2 pełne obroty. Na szczęście, można je wymieniać, kupując nowe, zyskując tym samym kolejne akcje.
Co do skalowalności, gra nieźle działa zarówno we 2, jak i w 4 graczy. Im więcej graczy, tym mechanizm licytacji działa ciekawiej, ponieważ jest większa konkurencja o pierwszeństwo w dostępie do akcji. Jest też większa rotacja komponentów, no i większy wybór komponentów do zdobycia w ramach akcji.
Podsumowanie
Podsumowując, Gutenberg to, naszym zdaniem, bardzo dobra gra z gatunku euro zarówno dla tych bardziej, jak i mniej zaawansowanych graczy. Wykonanie jest na pierwszorzędnym poziomie, a rozgrywka ciekawa. Czas gry, tak godzinka przy 2 graczach i w porywach do 2 godzin przy 4 jest w sam raz. Co tu dużo pisać, polecamy. 🙂
Dziękujemy wydawnictwu Granna za przekazanie egzemplarza gry do recenzji.
Zapraszamy również na stronę:
żeby poczytać więcej o grze.