Kategorie
Recenzje gier

Kryptyda

Dzisiaj premierę ma Kryptyda Hala Duncana i Ruth Veevers od wydawnictwa Lucrum Games. Jest to gra, w której wykorzystując dedukcję i podstęp odnajdujecie siedlisko tajemniczych monstrów. Każde z Was dysponuje tylko częścią układanki i musi odgadnąć, jakimi informacjami dysponują przeciwnicy.

Rozgrywka

Gra odbywa się na modularnej planszy, złożonej z 6 części. Na każdej z tych części znajdziecie 18 pól w jednym 5 typów: akwen, góry, las, bagna albo pustynia. Najpierw, na początku gry, losujecie kartę, na której znajdziecie rozkład modułów oraz wskazanie, gdzie należy umieścić na nowo powstałej mapie charakterystyczne obiekty. Na mapie znajdziecie też oznaczone terytoria zwykłych zwierząt.

Wszystkie te elementy planszy-mapy są bardzo istotnie w kontekście tego, co znajdziecie po drugiej stronie karty. Zawiera ona numery wskazówek. Wszystkie wskazówki znajdują się w książeczkach zwanych manuałami, których jest 5, oznaczonych literami greckiego alfabetu. Każdy z graczy otrzymuje jeden manuał, a z karty odczytuje, która wskazówka obowiązuje go w tej rozgrywce.

Gracze będą się wzajemnie pytać o potencjalne miejsca wystąpienia bestii. Zawsze zapytanie dotyczy wyłącznie jednego pola na planszy. W odpowiedzi, pytany gracz umieszcza kostkę, jeżeli na danym polu nie może występować poszukiwana tytułowa Kryptyda. Przeciwnie, jeżeli zgodnie z jego wskazówką, dane pole może jednak być leżem potwora, odpytywany gracz kładzie dysk w swoim kolorze.

Przed rozpoczęciem rozgrywki, gracze kolejno umieszczają łącznie po dwie kostki na mapie, żeby była jakaś wstępna informacja.

W czasie rozgrywki, poza standardowym zapytaniem gracza o jedno z pól, macie jeszcze jedną opcję. W zamian, możecie zrealizować przeszukanie. Odbywa się ono następująco: przeszukujący gracz umieszcza dysk na polu, które przeszukuje. Tak, nie ma sensu przeszukiwać pól, które wiemy, że nie są leżem Kryptydy. Następnie, gracze kładą kolejno swoje znaczniki. Robią tak, aż któryś z graczy nie położy kostki. Jeżeli jednak wszyscy gracze położą dyski, gracz, który przeprowadzał przeszukanie wygrywa.

Wrażenia

Kryptyda jest abstrakcyjną grą logiczną, w której każdy z graczy dysponuje częścią informacji potrzebnej do ustalenia miejsca pobytu tytułowej bestii. Cała finezja polega na takim odpytywaniu innych graczy, aby nie zdradzić im swojej części.

Wskazówki są określonych typów, co ułatwia graczom dedukcję. Określają odległość od miejsc na mapie: typów terenu, obiektów charakterystycznych lub terytoriów zwierząt. Mogą również odnosić się wyłącznie do typów terenów, na których Kryptyda może się znajdować. Na podstawie tego, o co gracze pytają i ich odpowiedzi na nasze pytania, musimy przewidzieć/wydedukować jakie wskazówki mają nasi przeciwnicy. Łącząc ich wskazówki z naszymi, uda się zawęzić obszar poszukiwać, aby ostatecznie wygrać.

Jest w tym element wyścigu, przez co gra jest jeszcze ciekawsza. Nigdy nie wiadomo, jak zaawansowani są nasi przeciwnicy, co rodzi presję, by jak najszybciej uporać się z z zagadką. Tym silniejsza jest motywacja, żeby nie zdradzać za dużo sposobem, w jaki odpytujemy oponentów. Dobrym zabiegiem ze strony autorów jest tu mechanizm przeszukania, które trzeba wykonać, żeby wygrać grę. Musimy je robić w miejscu, w którym według naszych informacji może znajdować się Kryptyda. Ułatwiamy w ten sposób odkrycie naszej tajemnicy. Co gorsza, pozostali gracze również muszą kolejno położyć dyski, jeśli dane pole pasuje do ich wskazówki. Tak więc, żeby spróbować wygrać, musimy się trochę odkryć.

Bardzo dobrze grało nam się we troje i czworo. Wstępna informacja zawęża nam obszar nieznacznie i mamy sporo do główkowania przed sobą. We dwoje, też można grać — w tym wariancie oboje otrzymujecie dwie wskazówki i subtelnie zmienia się sposób odpytywania i przeszukiwania. Dla nas, nie było to tak emocjonujące, jak granie w większym gronie, choć gra działała bez problemu. Trzeba w tym trybie bardzo uważać, bo często zdradzenie jednej ze swoich wskazówek prowadzi do natychmiastowej przegranej.

Podsumowanie

Kryptyda to świetna abstrakcyjna gra, w której poprzez dedukcję staracie się odkryć wskazówki przeciwników. Spędzicie przy niej mniej więcej godzinę na intensywnym móżdżeniu i nie będziecie mieli chwili na nudę. Jeżeli lubicie tego typu gry, bardzo polecamy.


Dziękujemy wydawnictwu Lucrum Games za przekazanie egzemplarza gry do recenzji.