![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2019/05/MG_6811-256x256.jpg)
Zawitajmy tym razem z powrotem do Japonii, gdzie weźmiemy udział w konkursie elegancji, na którym będziemy rywalizować w tworzeniu ubrań. Karcianą grę Kimono, autorstwa Hinaty Origuchiego, z ilustracjami Naïade wydało wydawnictwo hobbity.eu.
Co jest w pudełku?
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2019/05/7C17624B-7934-4F7E-823E-114CF3A936C0-897x1024.jpeg)
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2019/05/DE3F91CB-F741-4482-9014-12CF2EAFC825-1024x683.jpeg)
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2019/05/8DDEB34D-DEBC-4C54-B692-DBE6B9E89CB0-1024x795.jpeg)
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2019/05/EE4EEE42-639F-4F7A-9BD5-C46AE29D2C3A-1024x683.jpeg)
Jak grać?
Gra odbędzie się w tylu rundach, ilu jest graczy. W ciągu całej gry, każdy gracz zdobędzie łącznie 12 kart tkanin lub akcesoriów. Ilość kart jest również zależna od liczby graczy. W grze dwu- i trzyosobowej będziemy usuwać z talii odpowiednio 20 albo 11 kart.
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2019/05/DEC10F01-401A-4D91-B8FB-08BCED3B5776-1024x683.jpeg)
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2019/05/5A9B9011-9BC2-46B8-B38F-3F49730031A4-683x1024.jpeg)
W Kimono, gracze kolejno wykonują swoją turę, w czasie której dobierają jedną kartę i:
- jeżeli była to karta Akcesoriów, kładą ją od razu po lewej stronie swojej karty postaci,
- a w przypadku karty Tkaniny umieszczają w swojej ręce, skrajnie z prawej strony.
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2019/05/E6C63A8E-3E53-464F-A142-39B09E1D2979-1024x564.jpeg)
Kolejność kart na ręce ma znaczenie i nie możemy jej zmieniać — w każdej chwili odzwierciedla sekwencję dobierania. Po umieszczeniu karty na ręce, gracz może zdecydować się stworzyć Kombinację — czyli zestaw. Dopuszczalne rozpisane są na planszy Kakemono, wraz z punktami, które za nie przysługują.
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2019/05/FFBE503E-A43D-47AA-8319-B59055DB622F-1024x460.jpeg)
Tworzenie Kombinacji odbywa się poprzez wyłożenie jednej lub więcej skrajnie prawych kart z ręki gracza. Kolejność musi zostać zachowana. Rozpatrując stworzony zestaw, możemy uwzględnić dodatkowo ostatnią kartę poprzednio stworzonej Kombinacji.
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2019/05/53955A92-CA17-48A2-AA69-16059CAECBEC-1024x460.jpeg)
Po wyłożeniu kart oznaczamy guzikiem, którą Kombinację udało nam się skompletować. Będzie ona niedostępna do końca gry, która kończy się, gdy wszyscy gracze zagrają swoją 12. turę.
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2019/05/MG_6830-683x1024.jpg)
Wrażenia
Kimono to tytuł bardzo niepozorny. Podstawą gry jest zbieranie zestawów z przyjemnym tematem w tle — zbieranie tkanin do uszycia kimono. Już w pierwszych turach dowiadujemy się, że nie będzie to lekki spacerek po materiały.
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2019/05/39E88EBA-ECF6-4A7F-A162-47FC7422DD8B-1024x618.jpeg)
Dzieje się tak za sprawą sześciu rozwiązań:
- kolejność kart na ręce jest niezmienna,
- zagrywanie zestawów tylko ze skrajnie prawych kart z ręki,
- tylko jeden zestaw w jednej turze (nawet jeżeli zagrana kombinacja realizuje kilka),
- w danej chwili, dobieramy tylko jedną spośród 3 albo 4 kart (pozostałe są co prawda widoczne, ale niedostępne),
- gra kończy się po rozegraniu zaledwie 12 tur przez wszystkich graczy,
- ostatnią z zagranych już kart można wykorzystać do nowego zestawu.
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2019/05/MG_6842-1024x769.jpg)
Dostępnych Kombinacji jest 9, co daje sporą przestrzeń do planowania drogi do zwycięstwa. Każdą z nich można zrealizować różną ilością kart — im więcej użyjemy, tym więcej punktów dostaniemy. Widać co prawda wszystkie karty na daną rundę, ale konkurencja pomiędzy graczami o nie jest duża, więc niejednokrotnie może się zdarzyć, że opracowany plan trzeba będzie zmienić, albo chwilowo zawiesić. Karty, które do tej pory zebraliśmy zostaną jednak na ręce w oczekiwaniu na wcielenie je w jakiś zestaw. Czasu nie ma za wiele, gdyż zagramy zaledwie 12 kart, co znacznie utrudnia realizację planów z wykorzystaniem tego, co pojawia się na stole.
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2019/05/2760CD6A-2B34-4684-B524-682DEDE9A985-1024x732.jpeg)
Jakby tego było mało, twórcy gry postanowili uszczęśliwić graczy jeszcze 2. bonusami. Jeden otrzymamy za zagranie wszystkich 12 kart — kończymy grę bez kart na ręce. Drugi już po 8, ale jego wartość zależna jest od różnorodności tkanin w kombinacjach. Im mniej różnych materiałów albo im więcej — tym więcej punktów otrzymamy. Najmniej (0) wtedy, gdy będziemy mieli średnio, czyli 5 różnych materiałów.
W grze losowości nie uświadczycie, ale w równym stopniu frustrujące może być podbieranie Waszych (przynajmniej w planach) kart przez współgraczy. Najprawdopodobniej, bez złych intencji nawet, bo oni też starają się realizować swoje plany. Nie będziecie mieć kontroli nad przebiegiem rozgrywki, a strategię niejednokrotnie przyjdzie zmieniać.
Wykonanie gry jest naprawdę świetne. Pudełko z szufladką w środku, zamykane na magnes daje bardzo pozytywne wrażenie. Po rozłożeniu będzie stanowiło planszę Kakemono (z jap. zwój do zawieszenia na ścianę), na której zaznaczycie swoje osiągnięcia w danej rozgrywce. Czuć klimat japoński, choć nie tak silnie, jak w Tokaido, ale jest i bardzo przypada nam do gustu. Płócienny woreczek zdaje się być przeznaczony jedynie to przechowywania guzików i jest miłym substytutem plastikowego odpowiednika. Zastosowanie guzików do oznaczania zagranych Kombinacji wpisuje się w krawiecki temat, choć tym razem jest to krok dalej niż w Patchworku, gdzie są one nadrukowane na żetonach.
Krótki czas rozgrywki, okolice 30 minut (a dwuosobową partię udało nam się zamknąć w 15) przekłada się na to, że nie ma miejsca na popełnianie błędów. Gra może się pojawiać w roli fillera albo samodzielnej pozycji, gdy nie dysponujemy czasem na coś większego.
Kimono, podobnie jak recenzowane niedawno Arboretum, jest kolejną grą z gatunku easy to learn — hard to master. Zasad jest niewiele i nie są skomplikowane, ale mimo wszystko, gra jest wymagająca. Partie możecie rozgrywać w gronie rodzinnym, a jeśli chodzi o dzieci, to wiek 10 lat wydaje się w przybliżaniu rozsądną dolną granicą.
Polecamy grę Kimono jako świetną karciankę z mechaniką zbierania zestawów, z przyjemnym japońskim klimatem, nad którą przyjdzie się, pomimo prostoty, trochę pogłowić.
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2019/05/7277B521-F341-4922-A412-6427B9D8DE2B-1024x592.jpeg)
Gryf uczy
![]() |
Strategiczne myślenie |
• • •
Dziękujemy wydawnictwu hobbity.eu za przekazanie egzemplarza gry do recenzji.