Kategorie
Topki

10 świetnych gier planszowych na Dzień Dziecka

Wielkimi krokami zbliża się radosne i niezwykle święto, jakim jest Dzień Dziecka. Z tej okazji przygotowaliśmy dla Was top 10 gier planszowych, które plasują się u nas na wysokiej pozycji wśród tytułów dedykowanym dzieciom oraz mogą stać się miłym prezentem dla Waszych pociech. Każda z gier ma swój przedział wiekowy, a dobierając pozycje do zestawienia, braliśmy pod uwagę zarówno ciekawą tematykę, mechanikę gry, ale i świetne ilustracje oraz zawarty w grze aspekt edukacyjny. Zapraszamy na przyjrzenie się naszym propozycjom. 🙂

Kategoria wiekowa od 4 lat:

ŚLIMAKI TO MIĘCZAKI

Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Walor edukacyjny: planowanie i myślenie strategiczne

W grze rozgrywacie wyścig ślimaków. Ale nie jest to zwykły wyścig, albowiem zwycięzcą będzie ten ślimak, który w momencie przekroczenia przez jednego z nich linii mety, będzie od niej jak najdalej. Rzucając czterema kolorowymi kośćmi, przesuwacie ślimaki — najczęściej nie swoje — wzdłuż toru.

Ślimaki To Mięczaki otrzymała nagrodę Planszowa Gra Roku 2019 dla dzieci.

KONCEPT KIDS ZWIERZAKI

Wydawnictwo: Rebel.pl
Walor edukacyjny: pozyskiwanie wiedzy o przyrodzie

Na środku stołu rozkładamy planszę, na której widnieją różne cechy wyglądu i budowy ciała, sposoby przemieszczania się czy żywienia, jakimi charakteryzują się stworzenia ujęte w grze. Dodatkowo znajdziemy tam 11 naturalnych środowisk oraz dwa stworzone przez człowieka — dom oraz gospodarstwo. By jeszcze bardziej urozmaicić rozgrywkę, będziemy mogli wskazywać kolory umaszczenia zwierząt i ich cechy szczególne, takie jak łatki czy pręgi. Graczem zostaje osoba najstarsza, może nią być rodzic lub opiekun. Jej zadaniem będzie odgadywanie nazw zwierząt za pomocą podpowiedzi udzielanych przez inne osoby, czyli głównie dzieci. Te.n kto odgadnie najwięcej zwierząt zostaje zwycięzcą.

Koncept Kids Zwierzaki jest laureatem Zabawki Roku 2018.

BAOBAB

Wydawnictwo: Rebel.pl
Walor edukacyjny: zręczność i refleks

To gra, w której liczy się zręczność i dobre wyczucie równowagi. Na pniu drzewa musimy kłaść karty z różnymi zwierzętami i roślinami. Każda z nich ma inną zasadę dokładania, może to być krawędź drzewa, miejsce między innymi dwiema kartami, kartę należy dołożyć poprzez wrzucenie z konkretnej wysokości lub lotem niczym frisby. Z dokładanych kart powstaje prawdziwa korona baobabu. W grze występują zwierzęta, które można spotkać w dżungli co dodaje jej sympatycznego wyrazu, świetnie wpasowuje się w tematykę oraz przyciąga uwagę dzieci.

Kategoria wiekowa od 5 lat:

LISEK URWISEK

Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Walor edukacyjny: dedukcja, kooperacja

W grze stajemy się detektywami, którzy muszą odnaleźć liska, który zabrał ciasto. W swojej turze, każdy z graczy otrzyma do dyspozycji trzy kostki, na ściankach których widnieją oczka lub łapki oraz trzy możliwości rzutu. Następnie, każdy w swojej turze ma do wyboru jedną z dwóch akcji:

  • poszukiwanie wskazówek — na wszystkichkostkach musimy wyrzucić łapki i przesunąć się o daną ich liczbę, w kierunku wybranej podpowiedzi na planszy. Możemy to robić w pionie i poziomie. Jeśli uda nam się dotrzeć do którejś ze wskazówek możemy umieścić odkryty przedmiot w dekoderze i podejrzeć czy nasz poszukiwany lisek ma na sobie dany przedmiot.
  • ujawnienie podejrzanych lisków – na trzech kostkach musimy wyrzucić oczka. Wtedy możemy odkryć dwie dowolne karty z podejrzanymi bohaterami oraz jeśli jesteśmy pewni ich niewinności możemy odłożyć je do pudełka.

Jeśli uda nam się odgadnąć tożsamość poszukiwanego liska zanim dotrze on do norki, odnosimy zwycięstwo.

JURASSIC SNACK

Wydawnictwo: Funiverse
Walor edukacyjny: planowanie i myślenie strategiczne

W grze otrzymamy do wykarmienia 5 młodych diplodoków, których ogromnym przysmakiem są liście. Na środku stołu rozkładamy 4 planszetki, które połączone ze sobą w kwadrat utworzą pole do gry. Niebieskie i żółte dinozaury, w liczbie 4 rozkładamy na polach z danym kolorem jajka, z którego dopiero co się wykluły. Niestety nie będzie tak łatwo, obok planszy kładziemy również dwa głodne T-rexy, które tylko czekają, żeby zacząć gonić diplodoki. Na każdym pustym polu rozkładamy żetony, które kryją zarówno smaczne liście, ale i 6 różnych akcji, których efekty będziemy musieli wykonać, zaraz po ich odkryciu. W grze staramy się zjeść jak najwięcej liści oraz uciec T-rexom, by na koniec gry zdobyć jak najwiecej punktów.

KINGDOMINO

Wydawnictwo: Foxgames
Walor edukacyjny: planowanie i myślenie strategiczne

W grze Kingdomino staramy się zbudować jak najbogatsze królestwo, które przyniesie nam najwięcej punktów zwycięstwa na koniec gry. Dysponujemy tu takimi terenami jak pola, łąki, lasy, wody, bagna czy też kopalnie pełne złota. Główną mechaniką gry jest tile placement, gdzie poprzez uprzednie wybranie kafelka swoim królem, będziemy mogli dołożyć go do terenu — najlepiej tego samego rodzaju. Wasze królestwo musi zmieścić się w kwadracie 5×5, więc przemyślane rozłożenie kafelków, by stworzyły spójne połacie terenu, jest dosyć ważne.

Kingdomino jest laureatem wielu prestiżowych nagród, w tym Spiel des Jahres 2017.

Kategoria wiekowa od 7 lat:

SUPERFARMER I KOZA

Wydawnictwo: Granna
Walor edukacyjny: planowanie i myślenie strategiczne

Klasyczna gra w dodatkowej odsłonie. Gracz wciela się w farmera, który jest na początku swojej kariery. Ma dostępny teren, na którym może hodować zwierzęta. W każdej turze wykonuje rzut dwiema kośćmi dwunastościennymi, aby sprawdzić, które zwierzęta będą się rozmnażały w danej chwili. Zwierzęta można wymieniać ze „stadem”, zgodnie z danym przelicznikiem, żeby wejść w posiadanie nowych gatunków. Celem jest posiadanie przynajmniej jednego królika, owcy, świnki, krowy oraz konia. Tytułowa Koza wprowadza nieco interakcji pomiędzy graczami. Negatywnej, rzecz jasna. Możemy wziąć ją zamiast owcy, by zablokować jeden z niezajętych rzędów świni, krowy albo konia na farmie przeciwnika. Ten, by pozbyć się szkodnika, musi poświęcić 3 owce. Naturalnie, zjada ją też wilk, więc przy odrobinie niefartu można się jej pozbyć również w taki sposób.

MONSTER PARK

Wydawnictwo: Granna
Walor edukacyjny: planowanie i myślenie ekonomiczne

W grze wcielamy się we właścicieli parków, których infrastrukturę będziemy starali się tak rozwijać, by zarówno móc zaprosić do nich przeróżne potworki, ale i tym samym stworzyć atrakcyjne miejsce dla jak jak największej liczby turystów. Ten kto stworzy najciekawszy park ten zostanie najlepszym gospodarzem obiektu. Monster Park to przyjemna i dynamiczna gra dla całej rodziny. Pozytywna rywalizacjao stworzenie najlepszego parku potworków i bogate grafiki przyniosą nam sporo frajdy, a dobre planowanie i zarządzanie obiektem da nam satysfakcję i poczucie mile spędzonego czasu.

WIELKA UCIECZKA

Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Walor edukacyjny: planowanie i myślenie strategiczne

W grze wcielamy się w piratów, którzy próbują uciec z więzienia w Cartagenie na wyspę Tortuga. Rozpoczyna się wielki wyścig. Główna mechanika to zagrywanie kart z ręki, dzięki którym można przesuwać pionki na pole z symbolem zgodnym z kartą lub pozyskanie nowych kart poprzez cofanie swoich piratów na pole, gdzie już ktoś stoi. Ten z graczy, który jako pierwszy uratuje wszystkich swoich piratów, odnosi zwycięstwo.

UBONGO 3D

Wydawnictwo: Egmont
Walor edukacyjny: ćwiczenie wyobraźni przestrzennej

Gra Ubongo polega na zakrywaniu jasnych pól na planszy z użyciem dostępnych elementów o różnych kształtach. W odmianie 3D, elementy te są trójwymiarowe, a nad polem należy z nich zbudować spójną 2-kondygnacyjną bryłę. Każdy otrzymuje zestaw takich samych elementów i różne karty do zakrywania na czas. Kto szybciej zakryje, dostanie więcej punktów. Znakomita gra na ćwiczenie wyobraźni przestrzennej.