Kategorie
Topki

Gwiazdkowe zestawienie gier planszowych 2019

Święta Bożego Narodzenia za pasem, a my już spieszymy do Was z corocznym zestawieniem naszych propozycji gier idealnych na prezent gwiazdkowy.

W tym roku do stworzenia takiej listy zaprosiliśmy trzy zaprzyjaźnione blogi:

Baba Jaga Klub Gier Planszowych,

Czesiek i Zgrana Szafa

Szkolny Klub Gier Planszowych „Sportowcy na planszy”

Propozycje tytułów podzielone zostały na trzy kategorie: gry dziecięce, familijne oraz zaawansowane. Oczywiście, przy każdej propozycji określony został minimalny wiek graczy. Dodatkowo dodaliśmy jeszcze akapit, w którym podzieliliśmy się własnymi życzeniami co do gier, jakie chcielibyśmy zobaczyć pod choinką.

Zapraszamy zatem do lektury i mamy nadzieję, że zainspirujemy Was co do prezentów dla najbliższych. 🙂

Propozycje gier dziecięcych

Cud Miód

wydawnictwo: Granna
wiek: 6+
ilość graczy: 2-4
czas rozgrywki: 15~30 min.

Ta prześliczna gra skradła nasze serca nie tylko z powodu swojego wyglądu, ale trzeba przyznać, że granie w tę dziecięcą grę sprawiło nam wiele radości. Świetny jest i wariant rywalizacyjny, w którym jesteśmy pszczółkami i zgodnie z kalendarzem kwitnienia zbieramy pyłki z odpowiednich roślin, i wariant kooperacyjny, w którym staramy się wspólnie zapełnić plaster miodu przepięknymi kafelkami uważając na to, żeby niedźwiadek nam nie zżerał gotowego już miodu. Gra jest przepięknie wykonana, a ilustracje to mistrzostwo!

Baba Jaga – Klub Gier Planszowych

Grajeczka

wydawnictwo: 2Pionki
wiek: 8+
ilość graczy: 2-4
czas rozgrywki: ~30 min.

Przede wszystkim jest to gra prosta do wytłumaczenia, bajecznie kolorowa, grafiki są klimatyczne, a mechanika bardzo ciekawa. Jest regrywalna dzięki temu, że za każdym razem mamy inną planszę, no i losowo trafiają się nam cele.
Przenosimy się do średniowiecza i staramy się najszybciej ze wszystkich wykonać powierzone nam zadania – możemy poruszać się każdą z postaci: królewną, smokiem i rycerzem, aż uda nam się przeczytać całą księgę.
Grałam już w nią kilkanaście razy i dotąd niezmiennie mi się podoba!

Baba Jaga – Klub Gier Planszowych

Cukierki

wydawnictwo: Granna
wiek: 5+
ilość graczy: 2-5
czas rozgrywki: ~20 min.

Cukierki to gra, po którą chętnie sięgają uczestnicy naszych spotkań, bez względu na wiek. Jest fantastycznym „lodołamaczem” dzięki, któremu łatwiej zachęcić nowych współgraczy do wspólnej zabawy.
Gra polega na zbieraniu kafelków połamanych cukierków poprzez dokładanie jednego kafelka z trzech, które mamy na ręku, w taki sposób, aby połamane fragmenty cukierków łączyły się w całość. Za jednym ruchem można zdobyć od 1 do 4 kafelków, które odkładamy na bok i na koniec zliczamy jako zwycięskie punkty. Dodatkowo możemy uzyskać bonusowe 2 punkty za dołożenie drugiego fragmentu cukrowej laski, albo dodatkowy ruch za dołożenie drugiej połowy ciasteczka.
Gra posiada też drugi, bardziej zaawansowany wariant. Tutaj oprócz zbierania cukierków ze wspólnej spiżarni, tworzymy swój prywatny układ – zebranych kafelków nie odkładamy na stos, a układamy przed sobą, tak by wszystkie do siebie pasowały. Nie ma bonusowych punktów za cukrowe laski, a punkty za „dominację” danego rodzaju słodycza.
UWAGA – gra jest bardzo prosta, ale też bardzo wciągająca 😊

Czesiek i Zgrana Szafa

Obłędny Rycerz

wydawnictwo: Foxgames
wiek: 5+
ilość graczy: 1-4
czas rozgrywki: ~30 min.

Obłędny Rycerz to gra zręcznościowa zarówno dla solistów jak i całej rodziny!
W pudełku znajdziecie 20 map z 4 różnych światów, tytułowego Obłędnego, licznik życia, wskaźnik postępu i różnego typu przeszkody, które będziecie pokonywać wypełniając misję.
Celem gry jest przejście wszystkich 20 map podczas Wielkiej Wyprawy lub 5 map z wybranego świata podczas Małej Wyprawy. Zatem grę możemy dostosować do poziomu zręczności i zdolności koncentracji graczy.
Gra oferuje dużą dozę zaangażowania i śmiechu. Z każdą mapą rozgrywka robi się co raz bardziej emocjonująca! Musimy omijać dziury, przepaście, dynamity, strażników i Złego czyhających na nasze życie. Na szczęście tych mamy aż 8, w zależności od wybranego poziomu trudności gry.

Czesiek i Zgrana Szafa

Kociaki Łobuziaki

wydawnictwo: Nasza Księgarnia
wiek: 5+
ilość graczy: 2-4
czas rozgrywki: ~20 min.

Gra dla najmłodszych, przy której nawet dorosli się nie nudzą. Bawimy się w zbieranie zabawek porozrzucanych po pokoju, a kto zbierze ich najwięcej, ten wygrywa. Dzięki tej przeplatance ćwiczymy ręce oraz logiczne myślenie.
Gra doskonale sprawdza się zarowno wśród młodszych jak i starszych dzieci. Piekne, wesołe grafiki zachęcają wszystkich do wspólnej zabawy.

Szkolny Klub Sportowy „Sportowcy na planszy”

Odyseja

wydawnictwo: Lupo Art
wiek: 5+
ilość graczy: 1-5
czas rozgrywki: ~30 min.

To gra pamięciowe, przeniesiona w temat kosmosu, to takie memory na sterydach. Dzięki prostym zasadom, doskonała dla najmłodszych oraz początkujących graczy.
Gra daje możliwość stopniowania poziomu trudności, co z pewnością spodoba się tym, którzy potrzebują więcej wrażeń 🙂 oraz dla starszych graczy. W instrukcji opisano kilka trybów rozgrywki, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby dowolnie modyfikować zasady w zależności od stopnia zaawansowania graczy.
Dzięki temu jest bardzo regrywalna.

Szkolny Klub Sportowy „Sportowcy na planszy”

Smok Wawelski

wydawnictwo: Granna
wiek: 4+
ilość graczy: 2-4
czas rozgrywki: ~15 min.

Jeśli szukacie lekkiej, szybkiej i przyjemnej zabawy edukacyjnej dla dzieci, podczas której będziecie mogli przybliżyć najmłodszym naszą cząstkę kultury to Smok Wawelski będzie świetnym tytułem by zacząć lub kontynuować przygodę z Legendami Polskimi.

Gdy wyciągniemy z pudełka wszystkie części potrzebne do zmontowania trójwymiarowej figurki smoka, kładziemy go w zasięgu każdego gracza. Na jego ogon należy umieścić 6 rycerzy, jednak należy pamiętać, aby każdy z nich znalazł się na miejscu o kolorze innym niż zbroja rycerza. Figurki zwierząt rozkładamy wokół nieprzyjaciela.Następnie pierwszy z graczy rzuca kostką. W zależności jaki kolor wypadnie, mamy do wyboru dwie akcje:

  • może włożyć figurkę wypchanej siarką owcy lub krowy do paszczy smoka
  • zdjąć z ogona smoka rycerza w danym kolorze zbroi lub z miejsca na ogonie w kolorze wyrzuconym na kostce.

Kiedy widzimy, że smok zaczyna się chwiać, przy wykonywaniu akcji przytrzymać delikatnie jego ogon. Następnie puszczamy go, jeśli smok w ruchu danego gracza przechyli się i dotknie paszczą stołu, zostaje on zwycięzcą.

Smok Wawelski to świetna gra na ćwiczenie zręczności i oceny ryzyka. Dodatkowo przekażemy najmłodszym treść jednej z najstarszych polskich legend.

GryfGra

PINGOLO: Kto zostanie na lodzie?

wydawnictwo: Foxgames
wiek: 4+
ilość graczy: 2-4
czas rozgrywki: ~15 min.

Przenosimy się na biegun południowy, gdzie spotykamy troskliwe pingwiny wysiadujące swoje jaja. W grze mamy do dyspozycji mamy dwie kolorowe kostki, których ścianki odpowiadają kolorom pingwinich jajeczek, pilnowanych przez ich tatusiów. Naszym zadaniem jest odnalezienie 6 ptasich jajeczek w odpowiednim kolorze i pomoc w przetransportowaniu ich na górę lodowa, gdzie będą bezpieczne. Ten kto najszybciej osiągnie tę liczbę zostaje zwycięzcą. Każdy z graczy rzuca dwoma kostkami, więc ma do dyspozycji dwie szanse, aby zgadnąć pod którym pingwinem kryje się jajeczko w szukanym kolorze. Jeśli się to uda jajeczko razem z jego tatą przemieszczane jest na górę lodową danego gracza.

Gra wykorzystuje prostą i nieskomplikowaną mechanikę, którą jest w stanie przyswoić dziecko w wieku przedszkolnym. Pingolo bazuje na zapamiętywaniu gdzie znajdują się jajeczka danego koloru, mamy więc tu do czynienia z memory w połączeniu z nazywaniem kolorów.

GryfGra

Propozycje gier familijnych:

Zamek

wydawnictwo: Nasza Księgarnia
wiek: 8+
ilość graczy: 2
czas rozgrywki: ~30 min.

Jest to polska edycja gry „The Castle” w bardzo lubianej serii „Carcassonne”. Różnica jest taka, że gra jest na dwóch graczy oraz kafelki układamy w ramce, czyli w obrębie naszego zamku. Tworzymy drogi, łąki, domy i chlewy i staramy się przejąć na nimi kontrolę poprzez wysyłanie w te miejsca swoich heroldów, mnichów, giermków i rolników. Jest to świetna gra strategiczna, w której jest mnóstwo tzw. easter eggów! Ten tytuł jest niesamowicie wciągający, bardzo regrywalny i nie ma mowy przy nim o nudzie!

Baba Jaga – Klub Gier Planszowych

AZUL: Witraże Sintry

wydawnictwo: Lacerta
wiek: 8+
ilość graczy: 2-4
czas rozgrywki: 30~45 min.

Jest to młodsza siostra klasycznego Azula, który wszedł już do kanonu planszowego. Tym razem jesteśmy szklarzami, którzy starają się stworzyć jak najpiękniejsze witraże i zbić jak najmniej szkła przy tym. Pozyskujemy kolorowe tafle szkła, układamy je w odpowiedni sposób na naszych planszetkach tworząc przepiękne witraże. Gra jest bardzo prosta mechanicznie, ale nie taka prosta do wygrania. Trzeba znaleźć swoją drogę do zwycięstwa. Ten wciągający i piękny tytuł od dawna ma swoje stałe miejsce na naszym stole.

Baba Jaga – Klub Gier Planszowych

Park Niedźwiedzi

wydawnictwo: Lacerta
wiek: 8+
ilość graczy: 2-4
czas rozgrywki: ~45 min.

Park Niedźwiedzi to gra dla nieco ogranych graczy, ale początkujący również znajdą tu dużo przyjemności. W pudełku znajdziecie całą masę kafelków w różnym kształcie – to wybiegi i pawilony dla tytułowych niedźwiedzi, oraz tereny zielone (wc, plac zabaw czy kawiarnia) dla zwiedzających, które będziecie budować podczas rozgrywki. Na koniec to właśnie one dają nam punkty zwycięstwa.
Nasze zoo układamy kolejno na maksymalnie czterech planszetkach, a w momencie zapełnienia planszy – stawiamy pomnik niedźwiedzia. Kto pierwszy, ten lepszy – podobnie z kafelkami wybiegów i pawilonów – zdobędzie najwyżej punktowane elementy, co zwiększy jego szansę zwycięstwa.
W zależności od ilości graczy różna jest dostępność kafli, co przekłada się na dynamikę rozgrywki.
Buduj rozważnie – tak by kafelki jak najlepiej się uzupełniały, by unikać konieczności łatania pustych przestrzeni terenami zielonymi. Gdy już trochę poznacie mechanikę gry możecie urozmaicić rozgrywkę dodając żetony celów – to kolejne punkty do zdobycia.
To jedna z naszych ulubionych gier rodzinnych. Bardzo chętnie do niej wracamy i zawsze świetnie się bawimy 😊Świetna propozycja dla całej rodziny.

Czesiek i Zgrana Szafa

Wyspa Szamana

wydawnictwo: Nasza Księgarnia
wiek: 8+
ilość graczy: 2-4
czas rozgrywki: ~30 min.

Piękna gra oparta na mechanice mankali.
Celem gry jest zdobywanie różnych surowców rozrzuconych w kilku zatoczkach wokół wyspy. Za zebrane surowce kupujemy karty budynków z rynku, które dają nam na koniec punkty zwycięstwa. By jak najlepiej poradzić sobie z tą misją warto przezornie przekładać stosy drewnianych pionków (naszych okrętów) na planszy, bo może się zdarzyć, że to nasz oponent wyląduje w wiosce, gdzie spotka tytułowego szamana i zdobędzie więcej ciekawszych surowców niż my 😊
Wspaniale zilustrowana przez Tomka Larka gra Naszej Księgarni, jakby przeszła bez większego echa, na które zdecydowanie zasłużyła.

Czesiek i Zgrana Szafa

Patchwork Doodle

wydawnictwo: Lacerta
wiek: 8+
ilość graczy: 1-5+
czas rozgrywki: ~35 min.

Jeśli lubicie kreatywnie spędzać czas, a przy okazji wysilać trochę szare komórki to gra w rysowanie swojej kodeki będzie idealna na rodzinne wieczory.
Z fragmentów materiały, narysowanych na kartach „szyjemy” nasza kołdrę a na koniec możemy ją ozdobić w dowolny sposób.
Gra idealnie sprawdza się do grania a pojedynkę oraz przy dowolnej liczbie osób.

Szkolny Klub Sportowy „Sportowcy na planszy”

Wodny Szlak

wydawnictwo: Foxgames
wiek: 8+
ilość graczy: 1-4
czas rozgrywki: ~20 min.

Gra kafelkowa, w której zmieniamy się we flisaka, którego zadaniem jest dostarczenie drewna do tartaku, zboża do mlyna a także stworzenie jak nadluzszego połączenia między dwoma portami.
Jest to szybka gra rodzinna o prostych zasadach co sprawia ze po jednej partii mamy ochotę na więcej.
W trybie solo staje się przyjemną łamigłówką, doskonałą alternatywa dla krzyżówek i puzzli.

Szkolny Klub Sportowy „Sportowcy na planszy”

Karak

wydawnictwo: Albi
wiek: 6+
ilość graczy: 2-5
czas rozgrywki: ~45 min.

Karak to już klasyczna gra dla młodszych graczy typu dungeon crawler. Jeśli jako rodzice uwielbiacie takie klasyki jak Talisman, Descent czy Brzdęk nie będziecie zawiedzeni sprawiając na gwiazdkę ten oto tytuł.

Każdy z graczy wciela się wybranego bohatera, który dysponuje indywidualnymi zdolnościami. Są one bardzo przydatne i nie raz pozwolą nam odnieść zwycięstwo. Jest tutaj wszystko czego potrzeba do rozpoczęcia przygody i wyruszenia po drogocenne skarby. W każdej z dokładanych kafelków komnat znajdziecie przeciwników, których musimy pokonać za pomocą rzutu kośćmi. Gdy nam się to uda, zdobędziemy przydatna broń, zaklęcie lub klucz do skrzyni ze złotem. Świetnym aspektem gry jest możliwość rozwijania swojej postaci, dzięki czemu będzie się stawała ona coraz silniejsza, by ostatecznie stawić czoła największemu wrogowi czyli smoku. Cała rozgrywka odbywa się na modularnej planszy, którą tworzymy na bieżąco tworząc podziemia zamku Karak.

Grę Karak polecamy szczególnie jako tytuł do grania z rodziną, której mamy dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Ekscytująca i wciągająca rozgrywka sprawi, że dzieci zasiądą do gry ponownie. Uważamy, iż jest to świetny wstęp do gier przygodowych i trudniejszych tytułów z tej kategorii. A gdy rozgrywka nam spowszednieje, możemy sięgnąć po świeży dodatek, jakim jest Karak Regent.

GryfGra

Minerały

wydawnictwo: IUVI Games
wiek: 7+
ilość graczy: 2-5
czas rozgrywki: 30~45 min.

W grze wcielamy się w geologów, którzy konkurują ze sobą o najlepsze minerały o 5 różnych barwach. Na swojej drodze spotkamy białe wollastonity, błękitne kianity, czarne antracyty, różowe turmality oraz złote aurypigmenty. Każdy z nich będzie posiadał swoją wartość, ale również będzie nam pozwalał poruszyć o odpowiednią ilość minerałów w wybranym kierunku. Celem gry jest zdobycie jak największej ilości kart Kolekcji. Możemy to osiągnąć poprzez gromadzenie odpowiedniego zestawu minerałów, widocznego na 4 odkrytych kartach na stole.

Gra gra prezentuje się niesamowicie. Każdy z żetonów każdy ma inne pociągnięcie pędzla, są one unikatowe i niezwykle oryginalne. Co więcej, rozkładając modularną planszę za każdym razem stworzymy zupełnie inny układ i kształt. Główną mechaniką gry jest zbieraniem zestawów żetonów w określonej ilości i kolorze, dzięki którym otrzymamy karty Kolekcji. Rozgrywka przebiega dosyć szybko i dostracza miłych bodźców wizualnych. Jeśli szukacie pięknej gry abstrakcyjnej koniecznie spójrzcie na Minerały!

GryfGra

Propozycje gier zaawansowanych:

Pojedynek Superbohaterów DC

wydawnictwo: Egmont
wiek: 14+
ilość graczy: 2-5
czas rozgrywki: 30~45 min.

Ten tytuł zdobywa szczególne miejsca w sercach graczy ze względu na umieszczenie akcji w świecie komiksów DC. Wcielamy się w znanych wszystkim superbohaterów, którzy walczą z łotrami, pokonują różne trudności, zdobywają artefakty oraz sprzymierzeńców, by w sumie mieć jak najwięcej punktów na koniec rozgrywki. W trakcie gry budujemy swoją talię postaci. Na początku dysponujemy tylko prostymi ciosami, jednak w trakcie gry zdobywamy nowe potężniejsze karty. Karty wzajemnie na siebie oddziałują i współgrają z umiejętnościami twojej postaci. Gra jest prosta, niesamowicie wciągająca i regrywalna. Będzie świetna propozycja dla fanów mechaniki budowania talii oraz dla fanów komiksów!

Baba Jaga – Klub Gier Planszowych

Dziennik: Wyprawa 1907

wydawnictwo: Foxgames
wiek: 14+
ilość graczy: 1
czas rozgrywki: ~

Ten tytuł to kolejna po „Dzienniku 29” interaktywna książka, która wprowadza nas w świat ciekawych zagadek, łamigłówek, niesamowitych szarad, które angażują często wszystkie nasze szare komórki i zmuszają do nie lada wysiłku umysłowego! Na początku zostajemy wprowadzeni w niesamowitą historię: jest to odnaleziony legendarny dziennik pokładowy z morskiej wyprawy z 1907 roku…. Wszystko jest owiane tajemnicą, a naszym zadaniem jest dotarcie do tej tajemnicy. Jest to porywająca propozycja dla osób, które lubią grać same, lubią zagadki i niewyjaśnione zjawiska! Oczywiście można grać także w kilka osób – może wtedy łatwiej jest przebrnąć przez niektóre zagadki, które bywają bardzo trudne!

Baba Jaga – Klub Gier Planszowych

Reykholt

wydawnictwo: Portal
wiek: 12+
ilość graczy: 1-4
czas rozgrywki: 45~60 min.

Przenosimy się na Islandię i sadzimy warzywa! Tak! Pomidory, marchewki, kalafiory, sałaty i grzyby 😊 Gra oparta na mechanice worker placement – zatrudnianie pracowników.
Gra trwa 7 rund, każda podzielona na 4 fazy: Czas Pracy,kiedy zatrudniamy trzech naszych pracowników na planszy i wykonujemy akcje; Czas Zbiorów, kiedy z naszych szklarni zbieramy warzywa; Czas Zwiedzania za pomocą wyhodowanych i zebranych warzyw ustalamy naszą pozycję na Torze Zwiedzania, co jest kluczowym elementem dążenia do zwycięstwa; Czas Powrotu, czyli faza przygotowania się do kolejnej rundy, nasi pracownicy wracają z planszy akcji.
Tryb solo rządzi się nieco innymi zasadami. Dla rządnych wrażeń mamy tryb przygody!
Autorem tego tytułu jest jeden z moich ulubionychprojektantów – Uwe Rosenberg, znany z wieeelkich i całkiem niedużych propozycji dla prawdziwych wyjadaczy i amatorów.
Wszystko oprawione w przepiękną szatę graficzną i śliczne drewniane zasoby.
Jest to propozycja dla nieco ogranych już amatorów gier planszowych. Jednak nie należy aż tak bardzo się tym sugerować. Moja nie całkiem ograna Mama już przy swojej pierwszej rozgrywce rozłożyła nas na łopatki i zostawiła daleko w tyle, zapewniając sobie spektakularne zwycięstwo 😊

Czesiek i Zgrana Szafa

Na Skrzydłach

wydawnictwo: Rebel
wiek: 10+
ilość graczy: 1-5
czas rozgrywki: 40~70 min.

Podczas rozgrywki budujemy swój własny rezerwat ptaków poprzez zagrywanie kart ptaków na planszy. Gra oferuje nam mechanikę silniczka – tzn., że im więcej i sprytniej zagrasz kart, tym więcej będziesz mógł dokonać wykonując poszczególne akcje. Do tego dochodzą efekty specjalne zagranych kart, które uruchamiamy odpowiednio jednorazowo podczas zagrania karty, pomiędzy turami gdy np. inny gracz „poluje” czy „znosi jajko” oraz za każdym razem gdy wykonujemy akcje przypisane do danego siedliska.
Siedliska mamy trzy – w koronach drzew, w trawach i wodne. Przypisane im akcje to odpowiednio – zdobywanie pożywienia, składanie jaj i dobieranie kart ptaków. Punkty odnotowujemy kładąc kosteczkę akcji na planszy realizacji celów. Co ciekawe – możemy wybrać tryb bardziej i mniej rywalizacyjny.
Punkty otrzymujemy za zagrane karty ptaków, z których każda ma własną wartość punktową, cele z planszy, wypełnienie kart bonusowych, złożone jajka i zgromadzone pożywienie na kartach ptaków oraz dodatkowe karty, np. pochodzące z polowania drapieżników.
Gra jest niezwykle estetycznie zaprojektowana. Delikatna i wysmakowana szata graficzna idzie w parze z fantastycznym wykonaniem komponentów. Pudełko jest tak pełne elementów, że podpowiedź „jak to wszystko spakować” wydrukowana na burcie pudełka jest niezwykle pomocna 😉
Niedawno pojawił się dodatek o tytule PTAKI EUROPY wprowadzający nowe gatunki ptaków, cele i dodatkowe jajka i wiele innych elementów. Nie będę ukrywać, że z czystej sympatii do tego tytułu poważnie rozważam jego zakup.

Czesiek i Zgrana Szafa

Puerto Rico

wydawnictwo: Lacerta
wiek: 12+
ilość graczy: 2-5
czas rozgrywki: 70~120 min.

Jeśli nie jesteśmy już początkującymi graczami, albo mamy ochotę sięgnąć po grę nieco bardziej zaawansowaną, dobrym wyborem będzie Puerto Rico.
W grze możemy wcielić sie w role plantatorów burmistrzów, Kupców albo budowniczych.
Wszystko to po to, aby nazbierać jak najwięcej punktów dajecych zwycięstwo na koniec gry .
Naszym celem jest produkcja towarów,które później wysyłamy statkiem do nowego swiata,stawianie budynków a także zatrudnianie kolonistow na naszych plantacjach.
Gra ma proste zasady, jednak dzieki wielu drogom do zwycięstwa będzie idealna dla bardziej wprawionych graczy.

Szkolny Klub Sportowy „Sportowcy na planszy”

Reef

wydawnictwo: Foxgames
wiek: 8+
ilość graczy: 2-4
czas rozgrywki: 30~45 min.

Reef jest abstrakcyjna grą logiczną o tworzeniu najpiękniejszej i dającej jak najwięcej punktów rafy koralowej.
Gra jest przepiękna. Posiada bardzo dobrej jakości plastikowe elementy, które zapewnią rozrywkę na długi czas.
W swojej turze, albo dobieramy kartę ze środka stołu, albo zagrywamy kartę z ręki i jeśli udalo nam się stworzyć uklad rafy pokazany na karcie – dostajemy za to punkty.
Jest to już nieco bardziej skomplikowana układanka, jednak po kilku rozgrywkach zasady stają się bardzo intuicyjne i nikt nie powinien mieć z nimi problemów.

Szkolny Klub Sportowy „Sportowcy na planszy”

Wyprawa Do El Dorado

wydawnictwo: Nasza Księgarnia
wiek: 10+
ilość graczy: 2-4
czas rozgrywki: ~45 min.

Tam, gdzieś w głębi Amazonii, gęstwina dżungli skrywa niebywałe bogactwa. Powiadają, że całe miasto zbudowane jest ze szczerego złota. Nie zwykliście dowierzać pogłoskom, ale trzeba je sprawdzić. Choćby było w nich zaledwie ziarnko prawdy, to i tak będzie warto.

W grze przewodzicie drużyną odkrywców, którzy chcą przemierzyć niebezpieczne regiony dorzecza amazonki, by znaleźć upragnione bogactwa. Na początku dysponujecie zaledwie kilkoma kartami reprezentującymi członków ekspedycji. Każdy z nich pozwala przemieścić się o jedno pole w danej turze. Mogą też przysłużyć się do pozyskania kolejnych ochotników. W miarę jak Wasza talia będzie rosła w siłę, będziecie mogli sprostać coraz cięższym przeszkodom na planszy. Od czasu do czasu napotkacie na jaskinię, która, jeżeli zdecydujecie się poświęcić cenny czas na jej przeszukanie, może dodać Wam ciekawy bonus.

Gra El Dorado jest świetną grą wyścigową w klimacie południowoamerykańskich ekspedycji. Oparta jest o mechanikę deck buildingu, czyli budowania talii. Z niej pobierane są kolejne karty, dzięki którym wykonujemy akcje na planszy, lub kupujemy dodatkowe. Gra się dynamicznie, a rozgrywka nie zdąży się znużyć. Odświeżone przez Naszą Księgarnię ilustracje zdają się być jakby wyjęte z książek przygodowych o podobnej tematyce. Jest to jedna z lepszych gier przygodowych wydanych w tym roku w Polsce.

GryfGra

BRZDĘK Nie drażnij smoka!

wydawnictwo: Lucrum Games
wiek: 12+
ilość graczy: 2-4
czas rozgrywki: 45~60 min.

Gotowi na przygodę? Jeśli tak to od razu napiszemy, że musicie być bardzo cicho. Licho yyyy… smok nie śpi i jeśli opuścicie jeszcze więcej tych świecidełek to na pewno Was dopadnie!

Dokładnie tak, bo mowa tu o świetnej grze przygodowej, jaką jest Brzdęk. Przy tej rozgrywce na pewno nie będziecie się nudzić, tylko cały czas kombinować jak tu zagarnąć więcej skarbów dla siebie i uciekać z niebezpiecznych podziemi. Gra opiera się na rozbudowywaniu swojej talii na ręce oraz drafcie kart nad stołem. Możemy tu sobie dobrze pokombinować i iść jak burza przez podziemia, choć uwaga i ktoś jest bardziej chciwy tym podejmuje większe ryzyko. Trzeba wyczuć kiedy powiedzieć stop i ruszać ku powierzchni, by uniknąć spotkania z groźnym smoczym strażnikiem.

Świetna, emocjonująca gra typu dungeon crawler, to kolejna pozycja, która może być świetnym prezentem dla nastolatków, przyjaciół czy nawet do rodzinnego grania w starszym gronie, gdyż zasady nie są skomplikowane, a rozgrywka przebiega całkiem sprawnie. Polecamy najlepiej do grania w 3-4 osoby, wtedy można poczuć prawdziwą magię tej gry.

GryfGra

Moja wymarzona gra pod choinkę:

ABOMINACJA: Dziedzictwo Frankensteina

wydawnictwo: Rebel
wiek: 13+
ilość graczy: 2-4
czas rozgrywki: 90~180 min.

Tak…. zawsze pociągała mnie postać doktora Frankensteina, jego eksperyment i próby dokonania tego, co niemożliwe….Na filmie Kenneth’a Branagh’a byłam w kinie chyba ze trzy razy, a rola „potwora” (który tak naprawdę nie był żadnym potworem )z rewelacyjną kreacją Roberta de Niro była powalająca! Ale mamy mówić o grze! Ten kontrowersyjny temat został również tematem właśnie gry planszowej! Niewiarygodne, ale prawdziwe! Rzecz dzieje się 20 lat po śmierci Wiktora Frankensteina, ale jest ktoś, kto twierdzi, że zna jego sekret! Wcielamy się w naukowców, którzy będą rywalizować w wyścigu o stworzenie nowego Frankensteina…. Brzmi wystarczająco strasznie?….

Baba Jaga – Klub Gier Planszowych

Kartografowie

wydawnictwo: Ogry Games
wiek: 10+
ilość graczy: 1+
czas rozgrywki: 30~45 min.

Bardzo lubię gry typu roll & write między innymi z powodu sporego wkładu gracza w wizualną stronę rozgrywki 😉 I choć ktoś mi niedawno powiedział, że „na świecie nie ma wystarczająco dużej choinki by pomieściła gry, które sobie wymarzyłam na święta… „tak, proszę Państwa – akurat Kartografów bardzo chciałabym pod choinką znaleźć 😊
Tytułowi kartografowie rywalizują ze sobą przez 4 pory roku, a w trakcie każdej pory gracze rysują na swoich planszetkachmapę i zdobywają punkty za jak najlepiej wypełnione królewskie zlecenia. Wygrywa najlepszy!

Czesiek i Zgrana Szafa

Szarlatani z Pasikurowic

wydawnictwo: G3
wiek: 10+
ilość graczy: 2-4
czas rozgrywki: ~45 min.

Gra, w której niczym magowie będziemy ważyć tajemne eliksiry w naszych kociołkach. Podczas gotowania należy rozważnie podejmować decyzje w sprawie dodawania składników do kotła. Zbyt duża zachłannosc może spowodować, ich nasz kociołek eksploduje a my zostaniemy z niczym.
Mialam juz okazję zagrać w tę grę i muszę przyznać, że jest ona bardzo emocjonująca.
Dlatego mam nadzieję, ze w tym roku znajdę ja pod świątecznym drzewkiem.

Szkolny Klub Sportowy „Sportowcy na planszy”

Stellium

wydawnictwo: Cube
wiek: 10+
ilość graczy: 2-4
czas rozgrywki: 30~60 min.

Bardzo lubimy gry, których akcja dzieje się w kosmosie, a że kosmos jest niebywale piękny, tego też oczekujemy od gry. W naszym zestawieniu znalazł się już taki tytuł – Odyseja, dlatego byliśmy ciekawi czy coś jeszcze uda się znaleźć. I tak w oko wpadła nam gra Stellium, która również traktuje o kosmosie, gdyż tworzymy tam galaktyki odtwarzając zadawane układy ciał niebieskichi. A dodatkowo jest ona po prostu piękna ze względu na szklane kulki i planszę ukazująca kosmiczną przestrzeń. Gra może uplasować się u nas na wysokim poziomie familijnych gier strategicznych.

GryfGra