Buszujący w gąszczu palet

Ostatnio, pojawia się wiele gier karcianych, a nowy tytuł: Magazynier Jog Kunga, należy również do tej kategorii. W ramach krótkiej rozgrywki, będziemy rozbudowywać swój magazyn tak, aby przyniósł nam jak największe zyski. Grę na polski rynek wprowadziło wydawnictwo Nasza Księgarnia. Za grafikę odpowiadają Roman Kucharski oraz Tomek Larek.

Co jest w pudełku?

Jak grać?

W grze, z użyciem kart, będziecie rozbudowywać swoje magazyny. Karty te należy potasować. Trzy z nich rozłożyć odkryte na środku — będą stanowiły rampę rozładunkową, skąd będziecie mogli uzupełnić swój magazyn.

Każdy gracz otrzyma dwie karty, z czego jedną niech położy przed sobą. Będzie to zalążek jego magazynu. Druga pozostaje na ręce. Reszta kart tworzy zakryty stos dobierania.

Gra toczy się prze z osiem rund, w ramach których, każdy gracz rozegra jedną swoją turę, w ramach której zagrywa jedną kartę do swojego magazynu. Może to zrobić dwojako:

  • albo jedną z trzech odkrytych kart z rampy,
  • albo kartę ze swojej ręki.

W obu przypadkach, niedobór uzupełnia się z zakrytego stosu dobierania. Karty zagrywa się tak, żeby przylegała albo zakrywała (częściowo lub w całości) inną kartę obecną już w magazynie. Należy trzymać się siatki tworzonej przez obrazki na kartach magazynu.

Punktowanie

Po rozegraniu 8 rund gra się kończy i następuje podliczanie punktów. Należy jednak najpierw wyłonić, za które towary gracze owe punkty otrzymają. Każdy gracz, niech znajdzie towar, który tworzy największą grupę — dany towar przyniesie punkty… każdemu. Jeżeli dany towar jest dominujący u dwojga albo więcej graczy, i tak liczy się go pojedynczo. W grze dla 2 osób, wyjątkowo, każdy gracz określa 2 dominujące u niego towary.

Ilość punktów jest równa iloczynowi największej grupy kwadratów z danym towarem w magazynie danego gracza oraz ilości grup (jeden kwadrat z towarem to też grupa). Za każdą mysz widoczną w magazynie, należy odjąć 2 punkty.

Wariant dla 4 graczy

W instrukcji przewidziano wariant gry 4-osobowej polegający na graniu w parach. Rozgrywka nie różni się w zasadzie niczym, poza tym, że punkty na koniec gry są sumowane dla każdej pary.

Wrażenia

Magazynier jest szybką, lekką grą strategiczną, w której gracze budują swoje magazyny dodając do nich karty, na których w 6 przedziałach znajdą się towary, puste palety albo, o zgrozo, myszy.

Sposób punktowania zachęca do zerkania, co inni gracze próbują osiągnąć, bo i na tym można się wzbogacić w punkty. Jednak, oprócz dbania o to i o własne plany, trzeba mieć na uwadze, żeby zasłonić jak najwięcej kwadratów z myszami, bo te potrafią przechylić szalę zwycięstwa.

Gra, mechaniką zazębiania kart, przywodzi trochę na myśl Rolników albo Circle The Wagons (niewydana w Polsce), ale na tym podobieństwa się kończą. Daje ona trochę kombinowania z ułożeniem karty, aby ułożyć towary w pożądany sposób, zasłaniając tym samym pojemniki z myszami.

Do tej mechaniki został dobrany bardzo miły nam rozmiar kart. Są one duże jak w Dixicie, dzięki czemu wygodnie się je trzyma, a przestrzeń, jaką oferują, pozwoliła na umieszczenie dużych i szczegółowych symboli towarów. Graficznie, gra jest przyjemna w odbiorze. Ilustracje towarów w skrzynkach: owoców, warzyw, grzybów oraz myszy umieszczone zostały na szarym tle, przypominającym wylewkę betonową, jaką można spotkać w magazynach. Same są bardzo żywe i kolorowe, a do tego występują w kilku wariantach, co fajnie wpływa na odbiór gry.

Czas rozgrywki jest bardzo krótki, bo partię można zamknąć już w 10 minut. Polecamy do grania w rodzinnym gronie, do którego możemy zaprosić również dzieci w wieku 8 lat. Największą trudnością, jaką spotkaliśmy było wytłumaczenie punktowania, ale i to nie jest zbyt skomplikowane.

Gryf Uczy

Strategiczne myślenie

 • • •

Dziękujemy wydawnictwu Nasza Księgarnia za przekazanie egzemplarza gry do recenzji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *