Kategorie
Recenzje gier Recenzje gier dla dzieci

Olbrzymi goście

Jak zapewne zauważyliście po naszych publikacjach, jesteśmy wiernymi fanami dwóch gier od wyd. FoxgamesKingdomino oraz Queendomino autorstwa Bruno Cathali. Razem z premierą obu tytułów pojawił się również dodatek — Era Gigantów, na którym dziś chcemy się skupić.

Co znajdziemy w pudełku?

Podajnik w kształcie wieży
6 figurek olbrzymów
6 płytek olbrzymów
6 płytek ze stopami olbrzymów
17 płytek zadań dodatkowych
Zestaw piątego gracza
Notesik punktacyjny

Co nowego wprowadza Era Gigantów?

Po rozpakowaniu pudełka, znajdziemy w nim wieżę, która będzie służyć jako podajnik kafelków. W zestawie mamy również kolejny zamek oraz króla dla 5. gracza oraz dodatkowe kafelki olbrzymów, ich figurki oraz płytki zadań. Era Gigantów może łączna zarówno z Kingdomino, jak i Queendomino.

Dzieje się to poprzez wtasowanie w podstawowy zestaw kafelków 12 płytek z dodatku. Przy czym, należy zauważyć, iż kafelki Gigantów oznaczone są nie tylko liczbami od 49 do 54, ale i literami. Po pobraniu takich z podajnika, trafiają na samą górę kolumny. W przeciwieństwie do podstawek, tym razem będziemy pobierać z wieży zawsze 5 kafelków, a nie 4 jak do tej pory. W zależności od liczby graczy dana ilość kafelków jest odrzucana tuż przed wyborem graczy. Zasada z ilością króli w grze nie zmienia się, w zależności od ilości graczy, kafelki będziemy zajmować jednym lub dwoma królami.

Po przygotowaniu i rozłożeniu gry, możemy przystąpić do tworzenia naszego królestwa zgodnie z zasadami z wersji podstawowej. Co się dzieje, jeśli będziemy musieli dołożyć kafelek z wizerunkiem giganta? Otóż zasada jest taka sama, dokładamy kafelek zgodnie z zasadami, a następnie pobieramy z pudełka figurkę olbrzyma i kładziemy go na koronie płytki dołożonej wcześniej. Tym samym, intruz blokuje nam korzyść wynikającą z tego cennego symbolu.

Natomiast jeśli uda nam się zdobyć i dołożyć kafelek z wielkimi śladami olbrzyma, możemy go przestawić do innego królestwa i zakryć wybraną koronę przeciwnikowi.

Drugą zmianą, z jaką spotkamy się w Erze Gigantów, to 17 płytek zadań, spośród których losujemy dwie i pozostawiamy aktywne do końca naszej gry. Służą one jako dodatkowe warunki podczas tworzenia naszego królestwa, za których spełnienie pod koniec rozgrywki otrzymamy dodatkowe punkty zwycięstwa.

Gra kończy się gdy wszystkie kafelki zostaną wykorzystane lub żaden z graczy nie będzie mógł dołożyć ich do swoich ziem. Następnie podliczamy punkty według niezakrytych koron i zadań dodatkowych.

Wrażenia

Gry kafelkowe zawsze zajmowały na naszych półkach szczególne miejsce, zwłaszcza, jeśli chodzi o rodzinne tytuły. Mając w kolekcji zarówno Kingdomino, jak i Queendomino ucieszył nas fakt, iż obie części można ze sobą połączyć i grać na jeszcze większej powierzchni kwadratu. Naszą „dominową” rodzinę powiększył dodatek, który dobrze funkcjonuje zarówno z jedną, jak i drugą wersją podstawową. Od razu zaznaczę, iż Era Gigantów nie jest samodzielnym dodatkiem.

Już po pierwszej rozgrywce możemy zauważyć, co wprowadza dodatek, a mianowicie jest mocno widoczna negatywna interakcja między graczami. Do tej pory w Kingdomino lub Queendomino można było poczuć raczej efekt „grania obok siebie„, choć podbieranie sobie kafelków lub pojawienie się czerwonego smoka też czasem psuło nam plany tworzenia królestwa. Natomiast pojawienie się olbrzymów jest działaniem jawnym i świadomym, gdyż mając u siebie tego nieproszonego gościa, który blokuje nam koronę, staramy się jak najszybciej przenieść go do królestwa innego gracza. Jest to swego rodzaju blokowanie przeciwnikom najlepiej punktowanych terenów podczas gry, a jednocześnie torowanie sobie drogi do zwycięstwa. Oczywiście nie zapominajmy tu o wkradającej się losowości podczas losowania płytek z podajnika.

Drugim urozmaiceniem gry są kafelki zadań, raczej pełnią one funkcję poboczną, choć biorąc pod uwagę punkty jakie mogą przynieść pod koniec gry nie powinniśmy ich bagatelizować. W pewnych przypadkach, spełnienie warunków położenia zamku względem innych pól, czy posiadania kompletnego królestwa może przeważyć o wygranej. Ta część dodatku działa naprawdę dobrze dla nas. Uurozmaica rodzinne Kingdomino oraz podnosi poziom planowania podczas rozgrywki w Queendomino.

Wykonanie zarówno bardzo praktycznego podajnika w formie wieży, płytek terenu jak i meepli olbrzymów jest bardzo dobre i powinno posłużyć na długi czas. Oczywiście grafika jest w pełni zsynchronizowana z podstawkami, więc połączenie z nimi dodatku uświetni naszą rozgrywkę.

Jeśli jesteście fanami gier z mechaniką tile placement, to posiadanie dwóch podstawowych wersji to absolutny must have. Natomiast jeśli po pewnym czasie spragnieni urozmaicenia i powiewu nowych akcji, zaczniecie się ponownie rozglądać to koniecznie spójrzcie w stronę dodatku Era Gigantów.

GryfUczy

Planowanie

 • • •

Dziękujemy wydawnictwu Foxgames za egzemplarz do recenzji.