Dziś chcemy Wam pokazać przyjemną grę rodzinną, w której będziecie odkrywać przeróżne gatunki zwierząt, aby swoją pracą wesprzeć Charlesa Darwina w jego dziele. Śladami Darwina od wydawnictwa Rebel zabierze Was w podróż dookoła świata, podczas której zgromadzicie materiały potrzebne przyrodnikowi do ukończenia dzieła O powstaniu gatunków. Zobaczmy więc, jak się w to gra.
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2024/01/IMG_0006.jpg)
Rozgrywka
W czasie rozgrywki gracze wcielają się w młodych przyrodników, którzy podróżując na pokładzie słynnego HMS Beagle. Gracze rywalizują o to, kto będzie miał największy wkład w dzieło Darwina. Będzie się do odbywało przez badanie gatunków napotkanych podczas podróży.
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2024/01/IMG_0012.jpg)
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2024/01/IMG_0003.jpg)
Każdy gracz rozegra 12 tur. Podczas każdej z nich, zdobędzie jeden kafelek zwierzęcia, który umieści w swoim brulionie. Umieszcza je w polu przeznaczonym dla danego typu/gromady w kolumnie odpowiadającej kontynentowi, na którym występuje. Wyjątkowym rodzajem kafelka będą słynne postaci, które posłużą Wam za inspirację. Dla takich przeznaczona jest odrębna kolumna, niepodlegająca zasadom publikacji. Kafelki zdobywa się z planszy na środku stołu, gdzie naokoło siatki 3×3 płynie pionek statku, wskazując kolumnę, lub wiersz, z której/-go gracz może wziąć kafelek. Im dalszy, tym dalej statek przemieści w ramach swojej tury.
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2024/01/IMG_0004.jpg)
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2024/01/IMG_0010.jpg)
Za ukończenie wiersza lub kolumny gracz otrzymuje żeton publikacji, który przynosi mu 5 punktów. Na kafelkach znajdziecie symbole różnej maści. Poza tymi, które wskazują rodzaj zwierzęcia i kontynent, z którego pochodzi, możecie natrafić na mapy, kompasy, popiersia, wieńce laurowe i koronę. Dzięki kompasowi możecie wziąć żeton kompasu i umieścić na swojej planszetce. Na koniec gry, liczbę zdobytych kompasów mnoży się przez liczbę widocznych na kafelkach map. Popiersia pozwalają wziąć przewodnika z zasobów ogólnych. Umiejscowienie kafelka z koroną przywołuje żeton Darwina, który przynosi 2 punkty. Wieńce natomiast, o ile nie zostaną zakryte, przynoszą punkty wprost.
Po rozegraniu 12 rund podliczacie punkty. Za wspomniane wyżej wieńce, iloczyn map i kompasów oraz za punkty z płytek teorii (celów).
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2024/01/IMG_0007.jpg)
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2024/01/IMG_0011.jpg)
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2024/01/IMG_0014.jpg)
Wrażenia
Gra Śladami Darwina całkiem zgrabnie łączy ze sobą parę mechanik jak: rondel, otwarty draft, tile placement, set collection. Mimo że klocków, z których zbudowana została mechanika rozgrywki, jest trochę, to pewnie nie uszło Waszej uwadze, że jest to gra, która raczej nie należy do skomplikowanych. A nawet bez wyrzutów sumienia powiem, że jest to świetna gra rodzinna dla niedoświadczonych graczy. Z małym „aczkolwiek”.
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2024/01/IMG_0013.jpg)
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2024/01/IMG_0008.jpg)
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2024/01/IMG_0005.jpg)
Wyzwaniem jest tutaj maksymalizacja punktów, bazując na zaledwie 12 kafelkach i różnych źródłach punktacji. Oczywiście te źródła najczęściej nie da się ze sobą pogodzić. Chcąc zdobyć punkty za kafle teorii, uniemożliwiamy sobie zdobycie większej ilości żetonów publikacji; zdobywając przewodników, aby zwiększyć swój wpływ na to, co jest dostępne dla nas w drafcie, utrudniamy zdobycie innych symboli itd. Bardziej zaawansowani gracze, nie powinni się więc nudzić.
Nie sposób pominąć aspektu edukacyjnego gry. W instrukcji znajdziemy 2 strony poświęcone Darwinowi i kulisom powstawania jego sławnego dzieła. Co więcej, na kafelkach znajdziemy różne gatunki zwierząt i kontynent, na jakim występują. Jest to więc gra, która uczy o gatunkach zwierząt i pozyskiwaniu wiedzy na ich temat.
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2024/01/IMG_0009.jpg)
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2024/01/IMG_0002.jpg)
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2024/01/IMG_0001.jpg)
Zarówno instrukcja, jak i komponenty gry zostały wykonane na bardzo dobrym poziomie. Ilustracje zwierząt, zdaje się całkiem wierne, cieszą oko, urozmaicając rozgrywkę. Znajdziecie tam również portrety 5 postaci, które przyczyniły się do powstania Darwinowskiego dzieła. Plansza główna z mapą świata i trasą, jaką pokonał HMS Beagle i planszetki graczy ze szkicami ptaków dają graczom imersję w przyrodniczy świat.
Różne możliwości budowania strategii i to, że w większości przypadków, nie wykorzystamy wszystkich kafelków zwierząt pozytywnie wpływa na regrywalność rozgrywki. W tej kwestii działa również losowość, która również jest istotnym elementem tej gry, popychającym graczy do szukania różnych ścieżek zdobywania punktów.
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2024/01/IMG_0016.jpg)
Śladami Darwina wyśmienicie sprawdziła się przy każdej możliwej ilości graczy. Niezależnie od niej, rozgrywka nie dłużyła się zanadto. Zazwyczaj udawało nam się kończyć w 30-45 minut przy większej ilości graczy. Graliśmy również z naszym 9-letnim synem i nie miał on problemów z rozgrywką, więc wydaje nam się, że spokojnie można by ją polecić już 8-latkom.
Podsumowanie
Podsumowując, Śladami Darwina jest pięknie wykonaną grą rodzinną, którą rozgrywa się szybko i przyjemnie. Autorzy zgrabnie wykorzystali różne mechaniki, dzięki czemu rozgrywka jest interesująca i nie powinna nazbyt szybko się znudzić. Do gry możecie już zasiąść ze wczesnoszkolnymi dziećmi, a, kto wie, może zainspirują się i zostaną sławnymi biologami. 😉 Tak czy inaczej, polecamy. 🙂
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2024/01/IMG_0015.jpg)
Dziękujemy wydawnictwu Rebel.pl za przekazanie egzemplarza gry do recenzji.
![](https://gryfgra.pl/wp-content/uploads/2018/08/rebel-red-150x70.png)