Kategorie
Recenzje gier

Ogrodowy wyścig

Tym razem mamy dla Was grę o projektowaniu ogrodów. Jest to karcianka Niezwykłe ogrody Peera Sylvestra od wydawnictwa FoxGames, w której wygra ten, którego ogród jak najlepiej wypadnie w konkursie. Jak będą oceniane ogrody, zależeć będzie od Was.

Rozgrywka

Gracze budują ogrody — każdy swój — które będą składały się z do 9 kart zieleni, w siatce 3×3. Obok każdej kolumny i każdego wiersza, gracze umieszczają również po jednej karcie nagród, które mówią, w jaki sposób będą liczone punkty w danym wierszu lub kolumnie.

Gra rozpoczyna się od rozdania graczom po 3 karty zieleni i nagród. Pierwsze trafiają na rękę gracza, natomiast nagrody musi on od razu wyłożyć, w dowolnej kolejności, w kolumnach swojego ogrodu.

W swojej turze, gracz ma dwie opcje do wyboru. Albo bierze i zagrywa jedną kartę nagrody, albo bierze kartę zieleni i zagrywa ją, albo dowolną z ręki. Jeżeli żadna karta zieleni mu nie odpowiada, może, zamiast zagrywania, odrzucić jedną kartę zieleni. Zagrywanie kart zieleni obarczone jest jednak pewnym ograniczeniem. Dokładana karta musi pasować typem lub kolorem do wszystkich sąsiednich.

Kart zieleni, z wyjątkiem karty trawnika nie wolno zakrywać, w przeciwieństwie do kart nagród, które możemy zmieniać, kładąc na nie nowe. Dodatkową, jednorazową w trakcie gry, akcją jest wymiana dostępnych na stole kart zieleni albo nagród, albo zdobyć kartę zieleni i zakryć inną (niekoniecznie trawnik) w swoim ogrodzie.

Gra kończy się z rundą, w której jeden z graczy ma 9 pól swojego ogrodu zakryte kartami zieleni.

Wrażenia

Niesamowite ogrody to gra, w której z jednej strony realizujecie 2-wymiarowy set collection, a z drugiej sami musicie zagrywać karty, które określą warunki punktowania. Wszystko dzieje się jednak pod presją czasu, ponieważ najszybszy gracz wyznacza tempo gry.

Dwuwymiarowość polega na tym, że jedna karta liczy się do punktowania zarówno kolumny, jak i wiersza. Ogranicza to możliwości, czyli de facto zbiór kart, które pasowałyby na danym miejscu. Nie byłoby w tym zabawy, gdyby nie ograniczenie czasowe gry, które zmusza graczy do zmiany planów, gdy odpowiednie karty akurat nie podchodzą.

Istotnym aspektem gry jest właśnie to, że najszybszy gracz dyktuje, kiedy dobiegnie ona końca. Im więcej graczy, tym silniej daje on o sobie znać. Presja czasu nie pozwala się nudzić w trakcie rozgrywki.

Na ewentualne problemy z dobraniem odpowiadającej nam karty, przychodzi z pomocą możliwość podmiany karty nagrody. Jest to dobra opcja, jeżeli coś pójdzie nie tak, ale, w kontekście wyścigu, nie doprowadza nas bliżej pełnego ogrodu.

Pełny ogród nie jest jednak warunkiem koniecznym osiągnięcia lepszych wyników punktowych od naszych współgraczy. Przy dobrze zgranych kartach nagród z zawartością ogrodu, można wyjść bardzo dobrze, pomimo niewypełnienia wszystkich dostępnych pól.

Choć czas rozgrywki zależny jest od graczy, tym razem, pudełkowe 30 minut powinno Wam bez problemu wystarczyć, żeby zamknąć rozgrywkę. Gra działa dobrze już od 2 graczy. Przy większym gronie też jest nieźle, choć gra się wydłuża.

Podsumowanie 

Podsumowując, Niezwykłe ogrody to przyjemna karcianka, w której ścigacie się w stworzeniu najlepiej punktowanego ogrodu, sami decydując, co będzie punktować. Niby mała gra, a przestrzeni do kombinowania jest całkiem sporo i nie nudzi się szybko. Polecamy. 🙂


Dziękujemy wydawnictwu Fox Games za przekazanie egzemplarza gry do recenzji.


Zapraszamy również na stronę:

żeby poczytać więcej o grze.